måndag, november 17, 2008

Service above self

Jag är ju som säkert många vet Rotarian, och stolt över det dessutom. Enligt mina arbetskollegor är det ett gubbadagis eller möjligen en lunchklubb för inbördes beundran. Inget kunde vara mer fel, det finns faktiskt gummor också..... Dessutom är inte den inbördes beundran speciellt stor. Rotarys valspråk är "Service above self", en variant på svenska blir "Osjälviskt tjänande", vilket jag tycker tar udden av påståendet om inbördes beundran. Innebörden av detta är att ge av framförallt sin tid, men också i form av ekonomiskt bistånd, allt för att hjälpa till där samhället missar, eller där människor behöver hjälp... Men nog om detta. I helgen hade vi vår distriktskonferens, värd för denna var Kungsör RK som hade lyckats väldigt väl med hela arrangemanget, på lördagen fick vi höra ett antal mycket intressanta och spännande föredrag, bl.a. fick vi höra Riksdagskvinnan och Folkpartisten Birgitta Olsson berätta om hur mycket som blivit bättre i vår omvärld, men också om allt som absolut inte blivit det. Måste säga att hennes engagemang inponerade, gissar att hon mycket väl kan vara en kommande utrikesminister. Jag trodde väl aldrig att jag skulle bli imponerad av en Folkpartist, men det blev jag. Ett annat föredrag hölls av Kungariket Kungsörs egen kung, Kung P1, eller mer rätt Kommunstyrelsens ordförande Pelle Strengbom, han lät alla tillresta få veta vilken fantastik plats Kungsör är, han berättade också att Kungsör var bäst Sverige på äldrevård, men han glömde berätta att vi tyvärr inte har någon gymnasieskola längre....
Ett bevis på hur väl vi tar hand om våra äldre är att de har en alldeles egen parkering utanför byns konditori, när vi kom från lunchen såg jag deras stiligt uppställda fyrhjulingar sorterade i färgskala...... Jag var bara tvungen att ta en bild....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser att även rullatorer kör med diskriminering efter färg!

Anonym sa...

Hello I'd like to thank you for such a terrific quality forum!
I was sure this would be a perfect way to make my first post!

Sincerely,
Johnie Maverick
if you're ever bored check out my site!
[url=http://www.partyopedia.com/articles/golf-party-supplies.html]golf Party Supplies[/url].