tisdag, juli 24, 2007

Äntligen...

ÄNTLIGEN!! Som en viss Gert Fylking brukar ropa, nu funkar bloggeriet igen. Det är konstigt, men sidan har stått still i närmare två veckor och ingen har kunnat fixa det för teknikern har haft semester. Det är ganska typiskt Sverige, är det sommar o semester så står allt still. Jag tycker i och för sig att det blivit bättre med åren, förr var det verkligen god natt, men nu är det lite liv o rörelse t.o.m. i en industristad som Köping finns det folk som jobbat hela sommaren. Inte minst jag själv.

Det har varit en hektisk tid medan bloggen legat nere, den personal som inte har semester har varit sjuka eller har inte kunnat jobba av andra anledningar…. Förra veckan var extra körig, jag fick äntligen ett mer modernt bokningssystem till uthyrningen. Datakillen kom och installerade allting, la in alla bilar och prislistor och gav en snabb lektion i hur det funkar, sedan åkte han och berättade att nu är det semester. Kul… till en början, sedan insåg jag att han inte programmerat priserna rätt, alla bilar var inte inlagda och var de inlagda var det i fel klass. Suck…!!!! När jag efter mycket om och men fått ordning på det var det bara att börja lägga in bokningarna som fanns i det gamla systemet. Ingen ska tro att det gick att bara läsa över, nä nä, det var bara att sätta sig och knappa in, ett 100-tal bokningar fram till december i år och en för nästa sommar. Sedan var det alla kunder, i det gamla systemet har vi ca 14000 kundnummer, men jag insåg snart att den uppgiften var för mycket för mig, så kunderna lägger vi in varefter de dyker upp. Allt detta tog mig närmare 3 dagar och när jag åkte hem i lördags var jag riktigt nöjd. Konny tog söndagspasset och när han fick tillbaka en bil som varit ute i 2 dagar debiterade detta fantastiska nya system kunden för en 30-dagarsperiod med prislapp för ett dygn…???!! Igår satte jag mig och gick igenom prislistorna ytterliggare en gång, tog ett par timmar, och sedan verkade det fungera. När jag glad i hågen kom till uthyrningen vid halv sju i morse var skärmen svart… Inget konstigt tänkte jag det är väl skärmsläckaren. Smekte musen lite grann, men ingen reaktion (lät bekant???), tryckte på mellanslagstangenten, men ingen reaktion, slog på enter, men ingen reaktion. Nähä… får väl göra en ”hard reset” då. Höll in strömbrytaren till allt blev tyst, väntade lite och tryckte igen. BIOS´en började bläddra ända till det stod, svart på vitt över skärmen, ”No contact with harddrive”…. God natt!!! Gjorde samma procedur igen men ingen ändring. Nu kom första kunden och ville ha en bil. Jaha…. det var ju spännande. Vilken bil? Han fick något som verkade lämpligt och åkte, medan jag skrev avtal på ett Post-It block. Nu ringde jag min vän datateknikern, som på datateknikers vis hade världens utläggning om alla fel som drabbat min dator. Utan att ha sett den. När vi flyttade ner till Ringvägen hade jag gjort rent maskineriet med en dammsugare, men jag tänkte att man kan ju alltid försöka iegn. Fram med verktygen och skruvade isär burken, plockade ur hårddisken, tog fram tryckluft och fyllde lokalerna med något som mest liknade Lützen-dimma. När dimman lagt sig och jag hittade datorn igen, skruvade jag i hårddisken, satte i alla sladdar och tryckte på strömbrytaren. O se på f..n, nu gick den igen. Samtidigt som datateknikern kom in genom dörren. Nu fick jag veta att man måste byta ut allt mellan eluttaget och skärmen, men tji fick han. Jag beställde en ny utrustning redan förra veckan, eftersom jag visste att de här grejerna var lite gamla. Undrar om han debiterar i alla fall??

Min bil är fortfarande sjuk. Nu är det Land Rover-kirurg #3 som håller på. Men inte ens han har fått rätt delar från LR i England, killen jag talade med var fly förbannad och nu skulle minsann LR få betala för deras bortkastade tid. Undrar vem som betalar för min?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du om någon måste väl fan lärt dig att engelska bilar inte e kvalitet!
Har haft Jaguar och aldrig så mycket strul som förr!Det e bara en ynnest å ha råd med dessa problem...de få stunder de engelska prylarna funkar e de ju superba.Mikey boy