tisdag, juli 01, 2008

Som vanligt....suck

Så var det då dags att fara till det stora landet i väst, och Nordamerikanska Skägg & Mustaschmästerskapen. Vi åkte hemifrån strax före kl.7 i morse med sikte på Arlanda, allt gick bra även om det var jättemycket trafik. Vi kom till Benstockens parkering, allt funkade oklanderligt, steg på bussen till terminalen, fortfarande utan direkta farhågor. Valde fel ingång till terminalen och fick vandra genom hela alltihop innan vi kom fram till incheckningen, nu började den stora utfrågningen. Vem har packat din väska? Har du någon elektronik? Har den varit på reparation nyligen? Hur kom du hit? O.s.v. man kan ju undra vad de förväntar sig för svar? Nej, jag har inte packat själv, det kom en kille och erbjöd sin hjälp, han hette Alqaida, var jättetrevlig! Fast jag vet inte hur han kunde veta att jag skulle till USA? Klart att man svarar det de vill, vare sig man är terrorist eller ej. Efter ett antal tusen frågor, kom vi igenom security-check och var inne på terminalen, kände mig ganska världsvan så jag tarvade på åt det håll jag var säker på att flyget skulle gå ifrån, men så var det ju inte, bara att trava tillbaka igen.... Blev en kaffe och en Räkmacka för 122 kronor, sedan gick vi bort mot gaten, där blev det åter tusen frågor....jag försökte driva lite med den unge mannen som stod och försökte se barsk ut, men han var totalt humorbefriad.... Gaten var totalfull, men det var bara en halvtimme till avgång, så vi kunde väl stå, när det var bara några minuter till avgång, och vi inte fått gå ombord fick vi veta att det var ett tekniskt fel, och att det skulle bil 1,5 timmes försening, bara att gilla läget..... Efter en halvtimme började det bli tråkigt att stå, så jag tänkte att jag går väl till ett ställe där man borde få sitta, toaletten. Efter en kvarts köande kom jag in, men någon hade stulit ringen så det var bara att ge upp. Knallade ut och nu hade brorsan försvunnit.... Det visade sig att han hittat en ledig plats, så den delade vi broderligt på, en kvart var. Jag smet ut och köpte en flaska vatten och kaffe, 50 kronor. När jag kom tlllbaka stod det att det var ytterliggare en halvtimmes försening, enligt brorsan hade tjejerna vid disken sagt att de skulle bjudas på en sandwich och förfriskningar, i vår värld betydde en macka och något att dricka. Dte kom så klart inget och när 29 av de 30 försenade minuterna gått flyttade man fram förseningen ytterligare 2 timmar. Skitkul..... Nu påannonserade de igen att det skulle komma Sandwiches och förfriskningar, efter en stund kom det. Muffins och Coca-Cola. Efter mycket om o men lyckades brorsan få personalen att förstå att man inte kan äta en sockerbomb om man är diabetiker, så någon av personalen lovade att ordan en smörgås iställer, även åt mig eftersom vi lurade dem att jag också är diabetiker, fast jag snarare inte tycker om kaffebröd. När ytterliggare en timme gått och inga mackor kommit, ropar de ut ett meddelande att vi måste lämna gaten av säkerhetsskäl.... Vi förstod inte varför utan travade ut, då var vi tvungna att ta vägen vi passkontrollen igen, vi var ju s.a.s. utvandrade från Sverige. Väl igenom började jag fundera på om vi var tvungna att gå hela vägen runt och komma ut i ankomsthalllen, men då såg jag en skylt som visade tillbaka till avgångspiren, tydligen hade alla andra också sett den och pressade på genom en liten 90-dörr. När vi var precis i dörrhålet såg vi varför det tog sån tid att pressa sig in, det var en säkerheskontroll på andra sidan, bara en, och vi var väl en 300 personer. Väl där få vi veta att vi inte få gå den vägen, utan måste gå ut genom hela flygplatsen och in i igen via den normala säkerhetskontrollen. Tog en stund att gå runt, kändes som en mil ungefär. När vi tagit oss fram till säkerhetskontrollen och står i kön kommer meddelandet, US Airways flight 753 är inställd, alla passagerare ombedes gå till US Airways disk i avgångshallen. Hurra.... Vi står i kö ytterligare en timme sedan får vi komma fran till disken, där möts av den minst serviceinriktade människan jag någonsin träffat. Under tiden vi stått i kön har jag kollat alla varianter att ta sig över Atlanten och om dom fixade över oss till London skulle vi hinna med ett flyg från Heathrow kl,19.30. Hon vägrade lyssna på oss utan malde med en dåres envishet på om att vi antingen kan åka hem och komma tillbaka imorgon, eller bli erbjudna att på hotell över natten och få åka imorgon. Både brorsan, jag och en kille till var lätt irriterade men det kändes inte som om vi hade något val, vi tog hotellet, ett sunkigt ställe med svindyr Whisky, men skaplig mat.

Det är alltså som vanligt....tänk att mina resor alltid ska styras av den där Murphy...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hello Danne.

Trakigt med alla forseningar och allt annat runt omkring som jag tycker skulle ha fungerat bettre.

Mitt intryck av personalen pa Arlanda ar ok men det var det enda stelle som stellde till problem nar jag var i Sverige tidigare i ar.

Vi hade en forsening i Chicago men dar kom de efter en stund ut med juice vatten och lask till de ventande passagerarna. Skandinavisk personal tillsammans med amerikansk och detta innebar aven piloten sag till att ventande passagerare fick forfriskningar. Chocklad delades ocksa ut och alla bad om ursakt for ventandet.

Det hela var mycket proffsigt handlat och strax efter detta kom de ut med 2 vagnar fyllda med svenska, norska, danska och amerikanska tidningar, helt gratis at ta.

Alla tackade personalen for vad de gjorde. Ingen var sur aven om det anda inte var speciellt roligt att venta. Vi hade ju aven ett flyg i Danmark som vi skulle med.
Vi missade detta men kom direkt med ett annat plan istellet. Trevlig personal i Danmark ocksa fast de kunde ha fler toaletter for sina resenarer.

Nar vi sedan kom hem och landade pa amerikansk mark var alla mycket trevliga. Vi behovde inte venta i nagra direkta koer. I tullen onskade de oss valkomna hem med ett stort leende och hoppades att vi hade haft det trevligt pa var resa.
Sant kenns trevligt att fa hora efter en lang resa.

Folk i Sverige har gnellt om hur de amerikanska tullarna ar. Jag tycker att de fungerar bra. Det lilla besvar att ta av sig skor och lite annat gor jag garna for sakerheten.

Hoppas att ni far en underbar vistelse nar ni nu kommer ivag fran Sverige.

Anonym sa...

Idag onsdag förmiddag var det bomblarm på Arlanda och terminal 5 avspärrad. Hoppas ni kom iväg innan dess.

Anonym sa...

kan man komma och byta tvättkortet mot pengar. är trött på att vänta