söndag, juni 29, 2008

Dags att tycka...

Som de flesta vet är jag ett stort fan av Skottland, för en skotte finns inget viktigare än frihet, (möjligen att slå England i fotboll) alla som sett filmen Braveheart vet. I en demokrati är frihet en av grundstenarna som bygger demokratin, bl.a. friheten att få uttrycka sin övertygelse utan att bli straffad för det. Det är naturligtvis viktigt att detta inte missbrukas, debatten om den nya FRA-lagen tycks ju i min kanske trångsynta värld mest spegla att det finns många som inte har rent mjöl i påsen, vad skulle det spela för roll om någon spanare råkade lyssna på mina samtal eller kolla mina sms, jag har inga olagligheter för mig och är antagligen ganska ovidkommande i sammanhanget, jag delar ju mina tankar med hela den svensktalande världen via bloggen..... Så vad spelar det för roll om man vill kolla mina samtal, säger ju ändå bara samma sak som här.
Men för att återkomma till det här med frihet, så har vi ju pressfrihet i landet, man kanske inte tycker om vad som sägs och skrivs i media, men man behöver inte läsa tidningen, eller titta på det tv-programmet. Nu läste jag nyss om OKQ8 i Piteå och en anställd som vägrar befatta sig med herrtidningarna i tidningshyllan, tantsnusket verkar han inte ha något emot.... Det må vara att man inte gillar dessa tidningar, jag läser dem inte heller. Men det är upp till var och en att själv avgöra om man vill läsa en tidning. Men att hindra någon från att få ut sitt skrivna ord.... Det är väl ett brott mot pressfriheten...?

Inga kommentarer: