fredag, juni 20, 2008

Förälskad igen....


Jag bloggade förut om min nya kärlek Mortlach 16yo, som jag upptäckte när jag var med i juryn på VM i Maltwhisky. Nu har jag hittat en ny höjdare, en blend och till löjligt lågt pris på Systemet, bara 298.-. Den här 12-åringen är visserligen lättdrucken som en blend ska vara men smaken är malt-liknande mastig och tillräckligt djupsinnig för att man ska upptäcka nya sidor för varje dram. För de som inte tror en blend kan tävla med en malt är detta verkligen beviset. Sen kan man ju fråga sig vad som motiverar priset på Chivas Regal Royal Salute eller Johnnie Walker Blue Label, den här slår dessa med hästlängder. För bloggläsare som inte vill köpa en bjuder jag på min lilla tasting-note.

Färg: Ljust Bärnsten
Doft: Smörig, bränt socker, kokos och lite torv.

Smak: Stor, fyller munnen rejält, söt, tropiska frukter, knäck, honungsrostade nötter.

Eftersmak: Torkad frukt, kryddig (peppar kanske?), solid, ganska lång.



När ni läst min tasting note kanske ni vill köpa en, tänk på att även om systemet tagit in den i ordinarie sortiment så är det en begränsad mängd som tillverkas varje år. Det är nämligen så unikt att man lagrar hela blandningen i 12 år, istället för det normala, att man blandar till tycke och smak och sedan låter de olika Grain- och Maltwhiskies som ingår "gifta" ihop sig ett par månader på fat.

Det är sånt här som sätter lite guldkant på tillvaron.

Inga kommentarer: