lördag, juni 14, 2008

Parask....ööhh..hmm

Paraskavedekatriafobi heter det visst, fobi för fredag 13, kan inte påstå att jag brukar ha några problem med dem, snarare är det måndagar som brukar ställa till problem, men gårdagen var fullständigt åt.......
Hör bara, åkte till jobbet vid 06.30, allt lugnt, lämnade ut några bilar, förberedde en öl-provning till nästa vecka, pratade med Fagersta om några beställningar, kl.10 kom en journalist som skulle göra en intervju, jag hade lovat att leverera en bil till kl.11 och tänkte att det ska jag väl hinna, den skulle bara en mil utanför stan och jag hade lastat den tidigare. Men murveln ville göra en djupare intervju och det drog ut på tiden, vi fick avbryta oss och jag ringde kunden och skulle berätta att jag var på väg, då säger han att det löst sig, han hade fått igång sin bil och ville bara ha bilen ner till "Motor-Nilsson", alltså fullständigt onödigt att krångla med biltransporter och annat, dagens första blodtryckshöjare... Tillbaka på jobbet, intervjun fortsatte medan telefonerna gick varma, ett samtal var Sandra från Fagersta som berättade att vår nya korthanteringsmaskin hade kommit, funderade några sekunder hur jag skulle göra, vi hade nämligen tagit upp biluthyrningens korthanteringsmaskin till Fagersta, men jag bestämde mig för att jag nog skulle hinna upp och tillbaka. Äntligen kom Konny och Robin, och jag fick slänga mig iväg till Ögir för en snabb lunch. Över sommaren har vi lite extra hjälp på jobbet, och jag packade ner honom i den snabbaste av våra bilar, för innan jag skulle hinna till Fagersta var vi tvungna att åka till Hallstahammar där vi hade tre bilar som skulle hem, tur i oturen så skulle två av bilarna ändå ut till en annan kund i Hallstahammar och jag förklarade säkert tre gånger för hjälpredan vilka bilar han skulle tanka, läsa av och snygga till, medan han skulle ta en buss tillbaka till Köping, när jag släppt av honom vid bilarna såg jag att han såg ut som en levande fågelholk så jag stannade och förklarade ännu en gång, samtidigt som jag kände stressen växa och dagens andra blodtryckshöjare skölja över mig.
Han sa sig förstå, och jag slog alla möjliga hastighetsrekord mellan Hallstahammar och Fagersta, för jag hade ju massor att ta tag i hemma i Köping, fredagar är alltid stressiga och den här fredagen var det massor av bilar som skulle ut med mer eller mindre minutpassning. Medan jag var i Fagersta, för självklart är det ju aldrig bara att...utan det fanns ju annat att ta tag i, ringde Robin, då stod han med en husbilskund som var missnöjd med allt. Vattentrycket var dåligt, bordet hade fel vinkel (!?), backkameran fungerade inte som han tänkt sig m.m. Stressad som jag var, var jag nog inte helt smidig med Robin, men varför ringa mig som var i Fagersta. Trodde de jag skulle kunna fixa allt på avstånd? Dagens tredje blodtryckshöjare. Nu satte jag fart tillbaka till Köping, Opel GT går väldigt fort.... Väl tillbaka får jag veta att husbilskunden åkt hem, till Smedjebacken!!, och att jag ska ringa honom. Går ut till husbilen och konstaterar att "någon" lämnat en avluftningsventil till varmvattnet öppen och att en instruktionsbok petat till en knapp till backkameran, återställde allt, körde runt huset och skulle fylla vattentanken. Medan jag stod och fyllde kommer Robin och säger att en kund vill ha en buss... (?) Men ge honom den då, det var ju den vi hämtade i Hallstahammar, hjälpredan måste väl vara tillbaka nu. Robin såg ut som ett frågetecken, lommade iväg men kom straxt tillbaka och upplyste mig om att hjälpredan hade lämnat bussarna och tagit med en bil hem!! Nu kom dagens fjärde blodtryckshöjare och den hjälpredan fick en avhyvling han sent ska glömma...hhmmppff. Mitt i alltihop hade jag dessutom lovat en kompis med nyinköpt husbil att visa honom hur det fungerar, undrar varför man köper något man inte vet ett dugg om? Stressigt, men jag hoppas han fick svar på sina frågor.
Nu ringde jag husbilskunden som tyckte det minsta jag kunde göra var att leverera den till honom, kunde så klart inte säga emot, han är ju ändå kund. Bara att ta hjälpredan till nåder och sätta honom i en följebil. Kl. 19.30 var vi i Smedjebacken och nu fick jag gå igenom varje millimeter av bilen med honom, misstänker att han aldrig varit i närheten av vare sig husvagn eller husbil förut. Gissningsvis trodde han att han hyrt ett hus på hjul och inte en husvagn på en lastbil.... Klockan var nästan 21 när vi började hemresan, vi kom till Smedjebackens centrum när min telefon ringde, det var kunden igen, nu gick inte dörren att öppna.....dagens femte......bara att vända, slå på stora flinet och.....så klart var det handhavandefel, nyckeln ska vridas åt höger när man öppnar....

Hemma vid 22-tiden, slår upp en 12-årig Dewar's och njuter av tystnad och stillhet..... Vilken dag?? Ska nog skaffa lite para...parasak....pa pa ähh, lite fobi. Får man vara hemma på fredag 13 då?

2 kommentarer:

Anonym sa...

erikspappaTänk på pumpen Dan. Som du stressar så ligger du i farozonen rejält för en stroke eller hjärtinfarkt. Fast det har du väl säkert redan hört kan jag tro. Underhållande läsning är det iallafall.

Dan sa...

Hej erikspappa, jag har redan haft min Stroke, 1999. Var jätteduktig att sköta mig ett tag, men man glömmer snabbt. Tack för omtanken i alla fall.