onsdag, juni 11, 2008

Nya utmaningar eller... motgångar kanske?

Här har man planerat för helt andra saker än de man håller på med, vet inte om det ska kallas uppånervända världen, men det känns lite så. I min planering låg som de flesta vet att vara inflyttad i nya lokaler vid det här laget, men ödet ville annat....i alla fall för stunden. Just nu håller jag och personalen på att ställa i ordning butiken i Fagersta. På sätt o vis är det kul. Jag gillar ju utmaningar och att testa nya grepp, men samtidigt känns det jobbigt, tiden räcker inte till, alltför mycket hänger i luften, och det kostar massor av pengar att bygga upp ett lager.
Förra veckan var verkligen körig för att kunna köra igång på lördagen. Kassaregister och korthantering var på plats, tobak hade vi fått hem och efter besök på Willys hade vi fyllt ett hörn på butiken.... Idag kändes det ändå som om det lossnade, vi fick en hel lastbil med varor, både ätbart och annat, så nu börjar det likna en butik. På bilden jagar Lillemor runt för att fylla på. Nu saknas veckotidningar och några bra kampanjer, sedan är det att få ordning på utsidan. Hoppas Bilia får till all yttre skyltning snart, det mesta hänger ändå på att vi måste bli överens om hyran för pumpplanen.

Efter Fagersta åkte jag tillbaka till Köping, döm om min förvåning när det första jag får se utanför jobbet är en hög med snö...!!?? Först trodde jag att jag blivit bortrövad av några aliens och återbördad ett halvår senare, utan att jag hade några minnen kvar.... Men efter konsultation med almanackan såg jag att det återigen var uppånervända världen. 30 grader varmt ena dagen, snö nästa......

Trodde aldrig att jag skulle hålla med några sossar, men jag måste säga att jag tycker tankarna om ett kulturhus i Köping låter som en jättebra idé. Visst är det fruktansvärt mycket pengar, och jag har ingen koll på om det finns andra hål som borde fyllas först. Men tanken är onekligen rätt. Hoppas man kan hitta en lämplig lösning, för det vore onekligen bra om ungdomar som är kulturellt intresserade fick en "fristad". Jag gissar att det gäller ungdomar i alla åldrar.....?

Måste också kommentera Regeringsrättens beslut om att låta skogen på Jägaråsen bestå som ett naturreservat. Jag har gått i den skogen sedan barnsben, det är rena rama urskogen, trots att det ligger så nära bebyggelsen. Jätteskönt att sitta ner på en sten och "lyssna" på tystnaden. Ta chansen att gå från Rundelborg till Botten....

Ja visst ja, HEJA SVERIGE. Vilken härlig start på EM. Hoppas bara det kan hålla i sig nu!!!



3 kommentarer:

Anonym sa...

alla vi med tvätt kort vad ska vi göra

Dan sa...

Hej anonym, jag är hemskt ledsen, men ni får försöka ha tålamod. Ibland är det saker man inte kan råda över.

Anonym sa...

Hm vi bor ca 26000 här i Köping. Det skulle innebära att varje invånare fick betala ca en 1000-lapp för att finansiera detta kulturhus.
Tycker det låter fruktansvärt mycket med tanke på att man drar in bidragen till andra verksamheter för barn och ungdomar.
Detta kulturhus skulle på sin höjd engagera några hundra ungdomar.
Var ska resten ta vägen då, driva runt på gatorna eller?
Jag stödjer ett kulturhus jag med, men till en rimlig kostnad och inte på bekostnad av andra.