måndag, september 22, 2008

Lönedags

Fick en kommentar från signaturen "Mare", som undrade om jag tröttnat på att blogga. Nej, det kan jag inte säga, men däremot har jag svårt att få tiden att räcka till. Det har ju, som de flesta vet, inte gått som jag tänkt mig eftersom min fastighet i Fagersta är osåld p.g.a. konkurser och att jag dessutom varit tvungen att bli bensinhandlare igen, just därför. Nu har vi börjat få snurr på anläggningen igen och idag la jag ut en ny annons, jag har redan fått ett svar, vi får se vad det leder till.
Sen är det ju bara Konny, Robin och jag på uthyrningen i Köping, så tiden är liksom emot mig just nu. Dessutom är det ju höst och Whiskysäsong, jag har ovanligt många provningar inbokade och far runt lite överallt just nu, det är t.o.m. så jäkligt att den 25 oktober är jag dubbelbokad, jag har lovat att hålla en provning i Sala, samtidigt har jag bokat mig för en provning med Henrik Aflodal, med japansk whisky. Undrar vad jag ska välja? Man vill ju även hinna med sig själv också, men just nu är det lite dåligt med det, det finns faktiskt ytterliggare en anledning till att tiden inte räcker till, men det får bli en hemlis ett tag till, men jag kan säga så mycket att om det övriga lät stressigt och i viss mån negativt, så är det här raka motsatsen....

Fast jag hinner i alla fall med att läsa tidningar och lyssna på radio, där får man veta vad vår folkvalda har för sig. Det är ju rent löjligt som regeringen håller på, det senaste med att sänka premien till A-kassan, varför höjde man den? Hur mycket har inte den extra administrationen kostat vid höjningen, och nu är det dags igen. Men det som gör mig mest irriterad är ändå Försäkringskassans dribbel, hur kan de skylla på datasystemet när de inte betalar ut pengar? Jag funderade faktiskt på att skaffa ett likadant, då behöver jag ju inte betala ut lön till min personal, det verkar ju dessutom inte som någon från exempelvis facket gör något åt saken. Undrar hur de skulle agera om det var jag som.....?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Danne!

Har inte riktigt hunnit med dina bloggar senaste tiden... liksom du har jag lite för mkt saker och lite för lite tid. Den som uppfinner 48 timmar på ett dygn ska jag ge en eloge!

Ville bara inflika en liten sak om F-kassan och facket. Eftersom jag nu sitter med i ett av de berörda facken så har jag lite insyn i vad som verkligen görs. Vi kämpar med näbbar och klor för personalen på F-kassan. Det är t o m avsatt en hel avdelning hos oss som BARA arbetar mot F-kassan. Tyvärr har det blivit lite av en diktatur där, där arbetsgivaren kör sitt egna race, ibland helt utan tanke på lagar och avtal. Vi gör det vi kan, men vår makt att handla är ju begränsad i många aspekter. Till syvende och sist är det ju regering och myndighetsledning som bestämmer hur myndigheten ska skötas.
Däremot skulle jag gärna se en större opinion och civilkurage.... något måste ju helt klart göras. Vi får se till att jobba på alla kanter....