fredag, oktober 03, 2008

Släktforskning

Häromdagen talade jag med en extra god vän, vi talade om allt mellan himmel och jord, men bl.a. kom vi in på det här med släktforskning. Trots att min släkt är invandrad från östeuropa för hundra år sedan och jag inte har samma möjlighet att forska som många andra, kan jag inte låta bli att fundera över ett räkneexempel. Hur snabbt saker och ting egentligen utvecklas och hur fruktansvärt fort tiden egentligen går, på söndag fyller jag 48 och bloggen fyller 3 om en vecka...
Tänk på hur många generationer det går på 100 år, när min farfar var barn, var alla riktigt gamla människor födda på 1700-talet... Om man räknar ihop mina barn, mig, min pappa och min farfar får vi ihop mer än 100 år. Det är ju bara 4 generationer, men om vi tänker oss alla som individer så är vi ju 4 personer, om vi tar det ggr 10, 40 personer är ju inte så många, men man kommer långt bak i tiden.... Om man roar sig med tanken att något av mina barn satt i biljettluckan på Globen och skulle släppa in alla släktingar i rakt nedstigande led.... Först i kön står jag, bakom mig står pappa Herman, bakom honom står farfar Israel, bakom honom står farfarsfar Meijer o.s.v. Vartefter Globen fylls så skulle folk i kön se konstigare och konstigare ut det sista gänget han släpper in skulle förmodligen mest likna apor....eller något annat litet ulligt djur..... Då är vi sisådär 1 500 000 år tillbaka i tiden.....
Kul tankeexempel va?

Inga kommentarer: