torsdag, februari 04, 2010

Vart tog den vägen...?

Vilken jävla dag! En av hyrbilarna gick sönder nere i Malmö för en tid sedan, den blev klar i fredags och skulle ju på något vis hämtas hem. Jag räknade ut att onsdag skulle funka att hämta den, tänkte ta tåget först, men min kusin från Danmark lyckades få närkontakt med ett träd när han var här i julas och hans bil var ju klar så jag tänkte att jag tar den ner så slipper han komma hit och hämta den, och så har jag på det viset gjort två flugor på smällen.Nu visade det sig att det var en illa vald dag, med tanke på vädret..... Nåja, skam den som ger sig, jag tänkte att om jag åker vid 6-tiden så borde jag vara hemma igen vid 18-tiden, när jag kom ut i morse såg jag knappt inte gården för all drivsnö som kommit, luckan i vallen till brorsans gård var väl lagom för en bil så jag tänkte att han klarar sig nog utan att jag plogar först, så jag stack glad i hågen iväg till Malmö. Det gick i snigelfart mest hela vägen och en o annan bil låg det efter vägen, i höjd med Jönköping ringde telefonen, det var brorsan som undrade om jag möjligen hade min bilnyckel hemma? Näää, den har jag i fickan, hurså? Det visade sig att luckan som fanns på morgonen inte längre existerade och han satt fast i snödrevet, bara att gilla läget till jag kommer hem och kan dra loss honom då. Till slut var jag i alla fall nere i Malmö, två timmar senare än beräknat. Min bil skulle stå hos en av kollegorna i Malmö och enligt kartan jag tittade på skulle kontoret ligga i närheten av Centralen. Jag knappade in adressen i GPS:en men lyckades inte hitta något kontor, ringde dem och undrade.... Nej, bilen står ute vid vårt kontor hos Peugeot med adress si och så,.... Jaha, knappade in ny adress i GPS:en och var halvvägs dit när kusinen ringde och sa att han var på ingående till Malmö Central... Kunde jag möjligen hämta honom? Jaja, bara att vända tillbaka. Plockade upp honom och åkte till min bil. Fick nycklarna och började rulla hem i samma snigelfart, allt gick bra även om det gick sakta, till slut var jag på jobbet, då var klockan 21.30, hämtade min bil och åkte hem. 
När jag väl kom upp på gården såg jag knappt inte hans bil, den såg mer ut som en igloo, han och brorsonen höll på att skotta febrilt för att jag skulle komma fram och kunna bogsera. Ta det lugnt sa jag, jag hämtar fyrhjulingen och drar undan snön, medan jag hämtade den skulle brorsan ta fram en bogserlina från min bil och undrade hur man öppnade bagageluckan? Det sitter en knapp ovanför stereon sa jag och gick till fyrhjulingen. När jag kom tillbaka med den såg han ut som om han sålt smöret och tappat pengarna... Det finns nämligen två knappar ovanför stereon, en att låsa med och en att låsa upp med, han tryckte så klart på fel och hela bilen blev låst, med motorn igång.... Har du reservnyckel, frågade han? Ja, sa jag, någonstans.... In och letade, hittade den, men den har legat där i 5 år så batteriet var så klart slut, provade att låsa upp med nyckel, men det gick inte heller, han hade lyckats låsa den i s.k. "dead-lock"-läge vilket innebär att den bara kan öppnas med fjärrkontroll eller inifrån.... Vad göra? Efter mycket bökande lyckades vi i alla fall bryta oss in och vi påbörjade fritagningsförsöket av hans bil, första bogserlinan höll för två ryck utan att hans bil rörde sig ur fläcken, nästa bogserlina höll inte ens för det.... Till slut tog vi dubbla 5-tons spännband och efter 5 ryck lyckades vi få loss bilen. Nu var det bara resten kvar, ploga bort all snö från gården, jag har just kommit in och klockan är över 1 på natten. Vilken jävla dag...! Förresten... Vart tog den globala uppvärmningen vägen? Den tycka ha kommit av sig....

 
Så här såg det ut i morse när jag tittade mot brorsans gård....

 
På väg till Malmö..

 
Sam o Fredrik försöker hitta bilen under snön....

 
Nu är bilen hittad och igång..

 
Snacka om vinter....

Inga kommentarer: