tisdag, maj 16, 2006

Håll armen still!

Var på återbesök med armen igår. Förra måndagen lämnade jag remiss och röntgenbilder från Stockholm, på ortopeden i Köping, och igår skulle jag röntgas igen och få träffa en läkare. Röntgenundersökningen skulle ske kl. 12,45 och jag skulle få träffa människoreparatören kl. 13,45. Var på plats vid 12,30, tjejen som tog emot såg ut som ett frågetecken?! Nä, det finns ingen remiss. Sätt dig ska jag kolla. Satt o väntade 20 minuter sedan kom sköterskan och meddelade att hon hittat remissen. Hur lång tid….? Vi har några akutfall, men det ska nog gå ganska fort. Ja, jag har tid hos människoreparatören kl. 13,45 så…. Men hon var redan borta. Hittade en Bilsport från 2001, bläddrade lite klockan blev 13.00, hittade en lika gammal Illustrerad Vetenskap räckte till kl. 13.30. Hade en liten kille mitt emot som satt o höll sig för armen, började prata med honom. Det visade sig att han var från världsmetropolen Kungsör, så vi hade ju en del gemensamt, även om jag var fyrtio år äldre. Nu var klockan 14.00 och någon ropade äntligen mitt namn. Välkommen Dan, kom in här, nu ska vi se… eh…öh… oj då. Jag har visst inte de gamla bilderna. Har du dem med dig? Men hallå! Jag lämnade dem för en vecka sedan. Jaha….kan du gå ut o sätta dig en stund igen så får jag kolla. Nu var klockan 14.10 och medan jag satt o väntade fick lillkillen gå in. Klockan 14.30 kom inombordsfotografen och hämtade mig igen, nu hade han hittat bilderna, tog nya likadana och skickade mig en timme försenad till ortopeden. Där var idel kända ansikten så jag fick en trevlig pratstund. Nu blev inte väntan så lång, vid 15.15 blev jag inropad, fick vänta i ett rum i tio minuter sedan kom Doktorn. Han tittade på mitt bandage, konstaterade att frakturen inte läkt det minsta. Frågade om jag tog det lugnt…..? Njaaa…jag åkte direkt från akuten till jobbet. Begriper du inte att du måste vara still! Annars bryter du upp det hela tiden Du får åka till Västerås och få en överarmsartros. Var där kl. 10.30 imorgon! Adjö. Ojdå, vad är det? Kommer jag att bli som han i Polisskolan? Är det som en gipsvagga? Kan jag jobba? O.s.v. Idag for jag till Västerås och fick något som liknar ett axelskydd på en hockeylirare. Armen sitter mycket stadigare nu. Kan nog jobba lite mer…. Imorgon ska jag på ny röntgen och sedan träffa den stressade läkaren. Hoppas det ser bättre ut nu.

Kom just tillbaka till jobbet. Vi har haft celebert besök hemma. Kanal 5 med programmet Hundra Höjdare! var hemma och gjorde ett inslag som skulle handla om mig. Jag fick stå på ungarnas studsmatta och hoppa med Fredrik o Filip intervjuade mig. Var det i stillhet jag skulle ha armen…?

Inga kommentarer: