lördag, februari 17, 2007

Lördagsro

 

Så var det lördag igen. Just nu sitter jag med en Bourgonelagrad Bowmore i glaset och njuter av stillheten. Det kan ju tänkas bli en lång blogg, har ju inte haft tid att skriva på hela veckan, lika bra att fylla på mer. Det händer en hel del spännande saker just nu, en del jag inte tänker skriva eller berätta om än på ett tag men det kommer definitivt att sätta Köping på kartan igen. Den här gången i en helt annan del av sta´n. Men det händer ju en hel del i det lilla också. Min bil som inte visat några flipperspelstendenser den här vintern har helt plötsligt fått tokspel, eller något annat, om jag har drivningsprogramväljaren i normalläge börjar turbon ladda vid sisådär 2500 varv istället för 1200 varv som är normalt, men om jag sätter programväljaren på Grass/Gravel and Snow så funkar det, men då startar ju bilen på 3:ans växel, inte så spännande, speciellt inte med några ton på dragkroken. Däremot verkar det funka om jag väljer att växla manuellt, men det är ju knappast därför man köper en bil med automatlåda. Det har onekligen sin charm att åka engelskt….. Man vet aldrig om man kommer fram. Eller som en okänd poet hade skrivit i bakrutan på en Jaguar E-Type. ”KÄNSLANS SEGER ÖVER FÖRNUFTET. KÖR BRITTISKT”

Det blev några kommentarer på min blogg om Rotary, bl.a. tyckte någon anonym att det är ju bara gamla griniga gubbar i Rotary, men någon annan lika anonym kom till räddning och tyckte annorlunda. Jag är ju visserligen part i målet, men också den som har erfarenhet av Rotary. Måste säga att de gamla griniga gubbarna måste finnas i någon annan klubb än Köpings, för vi har kul på våra möten. Ganska fantastiskt egentligen, samtidigt som man gör en god gärning har man kul med goda vänner.

Det har brunnit hemma i byn. Pizzeria Victoria blev lite svedd. Usch, det kunde gått riktigt illa, den ligger ju i ett hyreshus. Nu läste jag att polisen har burat in ägarna misstänkta för mordbrand. Men jag blir ändå lite förbryllad, varför strartar man ett företag för att sedan elda upp det? Visst finns det lycksökare som tror att deras lycka är gjord så fort de startar ett företag, men det här var väl ändå lite drastiskt, om det nu är så. Nej, väljer man att bli företagare får man vara beredd att offra mycket innan man lyckas och kan skörda. Jag har varit företagare sedan 1982, visst slipper jag tigga ihop till maten men så mycket mer är det inte. Fortfarande finns det månader när pengarna inte räcker till lön åt mig. Inte eldar jag upp macken för det heller…

Det händer andra saker i byn också, jag såg att Fonus har gått till Länsstyrelsen och beklagat sig över att Kyrkan tar deras kunder… Lustigt…! Jag trodde de gillade när det var dödsäsong…? Eller är det kooperationens syn på konkurrens och företagsamhet? Kan man inte själv så…..

Kanske inte i byn, men väl sprungen ifrån. Centerpartisten Fredrik Federlay ville köpa den numer rikskända salladsbaren i Göteborg. Kanske bättre för en politiker, som för de flesta andra, att försöka vara bra på det men normalt sett gör, och inte försöka vara halvtaskig på mycket. Däremot har jag full förståelse för hans inställning och motiv. Vi vill ju gärna påstå att vi lever i en demokrati, och då kan det väl inte vara riktigt att behöva tvingas in i ett avtalsförhållande. Ett avtal är ju normalt sett ett frivilligt dokument som fastslår vad två eller fler parter har kommit överens om, är man inte överens blir det inget avtal. Mitt företag är delägare i Svenskt Näringsliv och därmed medlem i Motorbranchens arbetsgivareförbund som i sin tur har ett avtal med Svenska Transportarbetareförbundet, där min personal är medlemmar. Jag tycker personligen att det är bra med ett avtal som förklarar rättigheter och för all del även skyldigheter för avtalsparterna. Men att någon skulle tvingas in i ett avtalsförhållande tycker jag nästan bryter mot FN-konventionen om mänskliga rättigheter.

Kanske jag är en gammal grinig gubbe trots allt, eller som den anglofil jag är snarare en ”grumpy old fart”, men i vissa kretsar tycker jag man ska hålla på etiketten, exempelvis gentemot kungahuset, regeringen och liknande. Nu hörde jag att MS hade kallat regeringen för ”Fredrik Reinfelt med sitt anhang”, antingen är det brist på personlig respekt för en folkvald regering, eller så bor det en dålig förlorare i henne. I vilket fall som helst, det är ju knappast något som stärker sossarna om de vill vinna några val framöver.

 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om man gillar BÅDE Whiskey och brittiska bilar måste man vara en trevlig prick.
Jag njuter gärna av en skvätt Laphroaig och drömmer om en Jaguar XJR - i färgen british racing green, naturligtvis!

Anonym sa...

Tina, du har helt rätt. Vi anglofiler är trevliga prickar. Men hallå! Laphroig är inte en Whiskey, det är en Whisky....och jodå, jag har ett par Jaguarer också.

Anonym sa...

MS bör visa respekt för en folkvald regering. Tycker Dan? Du vet han charmknutten Göran Persson - han var också del av en folkvald regering... Hur mycket respekt gav DU GP och hans anhang? Kasta sten i glashus?

Anonym sa...

Anonymous, jag är inte partiledare. Jag kan ju tycka vad jag vill, om vem jag vill. Som jag tidigare sagt, det är finessen med en demokrati.
Men är man en bricka i spelet, bör man ha respekt för sina konkurrenter. Det skulle inte falla mig in säga något nedvärderande om min konkurrenter, istället försöker jag framhålla min egen förträfflighet.