söndag, februari 04, 2007

Bortgjord

Läste i gårdagens tidningar att Västerås har en otrevligt ökande statistik vad gäller våldsbrott. Det är ju deprimerande läsning, men är inte Köping med i statistiken? Eller har lilla Köping inget nyhetsvärde? Vi måste ju ha slagit alla rekord i våldsbrott under förra året! Jag ger mig f..n på att nu kommer man ta detta för intäkt att öka Polisbevakningen i Västerås på bekostnad av oss andra i länet. Hoppas jag har fel.

Var på en underbart trevlig fest på lördagskvällen. Lotta o Per på Ögir har gift sig. Hipp hipp hurra. Självklart var festen på Ögir. Trevligt för oss gäster, men hur kul var det för värdparet? Ännu en dag på jobbet…. Jag hamnade vid samma bord som vår världsberömde konstnär Knut Hallström med sambo Marianne. Vilka underbara människor, vilket ös. När jag o hustrun hade med dottern till Ögir på en Irländsk afton, kommenterade hon det med; Oj vad ni gamlingar kan ösa på. Efter att ha spenderat kvällen i Knut och Mariannes sällskap kan jag inte annat än hålla med. Vilket drag på gamlingarna. Jag tror de var det par man såg mest och längst på dansgolvet, musiken var till största delen riktigt ösig rock dessutom. Knut är 82 år…. Hoppas man får vara lika pigg och glad som han, när man själv är där.

Åh vad man kan snurra till det ibland. Igår skulle jag köra fram ett lass ved till huset, vi eldar med ved. Jag kopplade fyrhjulingen för kärran och skulle backa ner i slänten där veden ligger. Slänten bestod mest av is, så det var inte helt lätt att komma rätt, speciellt som en fyrhjuling gärna går rakt fram, istället för att svänga. Till slut stod jag på trekvart, alldeles för långt från veden. Jaha, i med en växel framåt och på´n igen. Men icke, alla fyra hjulen stod på is och snurrade utan att jag kom något vart, H..te! Hämtade bilen, backade ner den en bit, fäste vinschen i dragkroken och vinschade upp hela ekipaget. När jag så gjorde ett nytt försök att backa ned ser jag att hjulen på kärran inte rör sig….. Bromsen har legat på hela tiden…. När jag släppte den var det bara att backa på plats. Å jag som brukar skratta gott åt kunder som klantar till det med hyrsläpen….

6 kommentarer:

Magazin24.se sa...

Hej Dan,
Här kan du läsa om var vi ligger i statistiken: http://www.magazin24.se/?p=search&mode=all&id=7492&search=49:e

Mvh Krister
Magazin24.se

Anonym sa...

Det var då ett himmla tjat från den där ron om att det ska vara så bra i USA,han måste ju ha gått på världshistoriens största bluff!!

Anonym sa...

Hejsan,

I USA har man fler än 2 miljoner människor placerade i finkan:

http://www.kcl.ac.uk/depsta/rel/icps/world-prison-pop-seventh.pdf

Detta påverkar förmodligen brottsstatisten en del - men till vilket pris?

I Sverige sitter ca 7.000 personer inne.

/Grodan boll

Anonym sa...

Ron.

Göteborg och Baltimore är till storlek och befolkning rätt lika.
Trots det så begicks det under 2005 inte mindre än 269 mord i Baltimore, det är mer än hela Sverige under samma år så jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det är värst säkert i USA. Iaf inte i storstäderna.

Anonym sa...

Vad vill du bevisa med dessa siffror, att det faktiskt finns trygga platser i USA med eller? Ja jag har då aldrig påstått något annat men att tro att ett helt land är säkert bara för att vissa städer tagit itu med kriminaliteten är bara naivt.
Btw gängmord i all ära men jag ser alla människoliv som något värdefullt även om den mördade råkat tillhöra något gäng.
Det är nog den stora skillnaden mellan folken i europa och i USA, här är alla lika mycket värda oavsett storleken på sin "Hatt & Boots".

Anonym sa...

Nja Ron jag kastar inte skit på någon person eller något land och även om jag inte bor i USA så har jag besökt landet ett flertal gånger.
Den stora skillnaden länderna mellan är att polisen här i Sverige är en statlig myndighet medans den i USA är både lokal, delstatlig och federal. Tyvärr har inte vi dessa resurser så vi får allt hålla tillgodo med vad vi har.
Jag nämnde Baltimore som ett exempel därför att du alltid verkar påstå att USA vore världens tryggaste land och visst kan det vara det sålänge man vet var man bör vistas och vilka områden man bör hålla sig borta från, tror inte du skulle uppskatta att bli avsläppt i vissa områden i NY eller LA lika lite som jag gillar Rinkeby eller Nygård här i Köping.
Btw the name is Tommy....