fredag, mars 28, 2008

Belgien

Så var man på resande fot igen. Ingen lång tripp, bara till Antwerpen för att gratulera kompisen Ronnie som fyller 50. Jag undrar hur pigg jag kommer att vara på festen ikväll, jag gick upp kl.02.30 för att hinna med fakirflyget till Köpenhamn kl.6, och vidare till Antwerpen kl.9. Jag gjorde en intressant reflektion på Köpenhamnsflyget. Om jag köper en påse Gott & Blandat så kostar den 10kr eller 1 Euro, ganska taskig växelkurs kan tyckas. Men köper jag en Extra tuggummi så kostar den 15kr eller 2 Euro, ännu sämre växelkurs alltså. Hmm, men om vi vänder på det, om jag köper mina tuggummin för svenska pengar och sedan ångrar mig, ber att få tillbaka i Euro, då har jag gjort ett klipp och kan tjäna ca 4kr på varje köp... Det betyder att det skulle gå åt tre miljoner sjuhundrafemtio tusen tuggummin för att finansiera mina byggplaner. De kostar i så fall femtiosex miljoner tvåhundrafemtiotusen kronor... Benny på banken, om du läser det här, kan du låna ut pengarna över helgen? Då behöver jag inget lån senare.... Förresten ta femtiosex miljoner tvåhundrafemtiotusenetthundra kronor, kaffe och macka på Kastrup kostade en hundring...

Väl i Bryssel gick allt som smort, jag fick en hyrbil och rullade med hjälp av gps:en in mot centrum. När det är som mest trafik, och som mest med korsningar, då lägger den av... Bara att gilla läget, parkera mitt i alltihop, se dum ut och göra en omstart. Tog nog tio minuter att få igång den igen, då insåg jag plötsligt att jag parkerat på en busstation, nu förstod jag vem alla tutade på... Väl på rull höll jag inte så mycket vänster som jag borde, jag hamnade i en flera km lång tunnel, tog en stund innan jag kunde vända. Tillbaks där gps:en talade om att jag nått målet. Men inte hittade jag något hotell inte, körde ett varv runt kvarteret men lika illa nu. Då gick jag in på en affär och frågade, efter en del gestikulerande förstod jag att hotellet låg något kvarter bort, självklart i motsatt riktning... Förstod också att jag inte var den första som frågat, alla kartor var tydligen felprogrammerade!? Efter att ha brutit mot de flesta trafikregler utom möjligen hastighetsbegränsningen hittade jag hotellet. Nu är det bara att ladda för Festen...

Inga kommentarer: