onsdag, juni 24, 2009

Plastfarsa....

Så har man då varit bonde för en dag, eller i alla fall en halv. Det var både lärorikt och kul. Jag blev hämtad på jobbet strax efter 7 på morgonen, så bar det av till Nogsta Gård. Där fick jag börja med att ge kalvarna mat, sen fick jag böka över en kalv till rätt box, den hade smitit över till kompisen.... Sen fick jag ströa och mocka hos kossorna. Det var nog det roligaste för medan jag rakade skit gick en kille med filmkamera framför mig, vad han inte såg när han tittade i sökaren var att kossorna bredvid honom var lite lösa i magen....hihi. Sen var det dags att släppa ut dem på grönbete, vilket gav sig självt, det var bara att göra loss dem så drog de ut i det gröna utan att man behövde be dem.
Efter utfört slit var det dags för en bonnafrukost, smakade underbart i bersån i det vackra vädret. Nu bar det av ut på en åker där jag skulle köra runt en traktor med en hövändarmojäng baktill, det gick lättare än jag trodde faktiskt. Jag körde fram å tillbaka till de vinkade att jag istället skulle följa med och titta på några åkrar och få se olika angrepp påp växterna och hur man kommer tillrätta med dem. Mycket intressant faktiskt, kul att också få veta varför det många gånger är lite olika färg på växtligheten, trots att de växer på samma gärde. Efter den lektionen var det lunch och sen var det tillbaka till det vanliga jobbet. Nu får vi se om jag har någon chans att bli hedersbonde på Bondsafarin fredag den 3 juli.

Om någon undrar över rubriken så kommer den sig av att uttrycket plastförälder har fått en ny innebörd för mig. Jag har alltid trott att det var styvföräldrar som kallades så, men det är naturligtvis de som matar kalvarna. Om någon trodde som jag att kalvarna diar kossorna så är det fel. De få mjölken serverad i plasthinkar med en plastspene på. Det måste ju betyda att jag var plastfarsa igår.....

Inga kommentarer: