onsdag, oktober 21, 2009

Högsäsong vs. Dödsäsong

Det har varit väder med tre d:en i några dagar, Dis, Dimma, Duggregn. Men i söndags var det strålande väder, så jag tag hund och kamera på en promenad. När jag gick ut från huset kom brorsans minsta barnbarn och ville "fubba mä", han var så söt när han frågade och stack fram lilla handen så det är klart han fick gå med oss. Nu går det ju inte så fort med en lien pys på 2,5 år men vi travade iväg mot fågeltornet vid Barkaröviken. Några fina fototillfällen blev det i alla fall.

Jag undrar om konjunkturen börjar vända? De senaste veckorna har vi haft massor med hyror, vi har fått plocka in mer bilar och det har känts som om det varit två kunder på varje bil. Det är sån snurr så vi hinner knappt inte tvätta dem. Jag hade två bilar som skulle levereras till Kungsör ikväll, hade inte en enda bil inne vid normal hemgångstid, så jag fick vänta in en som kom kl.20 och en som kom kl.21, tanka, tvätta och städa dem lite snabbt, lasta en på bilen och en på släpet och sen vidare till Kungariket. Hoppas det håller i sig, för även om det är jobbigt är det f...t kul!!

Något som kanske inte är så kul hände förra fredagen, när jag kom hem från jobbet trött och eländig efter ännu en stressvecka visade det sig att kylskåpet gått sönder.... Bara att gilla läget, plocka ur allt och tur som var så är ju temperaturen ute ganska lagom. På lördagen lyckades jag låna ett kylskåp så då satt vi i alla fall inte i sjön. Måndagen efetr ringde jag kylskåpsreparatören som lovade komma senast onsdag. Onsdagen kom och kl.10 knackade kylskåpsreparörsmänniskan på dörren. Han hittade genast felet, maskinisten hade dött..... Jag hade ingen aning om att det var möss som skötte maskineriet i ett kylskåp, men nu vet jag bättre. Han tog fram sina begravningskunskaper och släpade ut liket. Sedan satte han dit ett nytt kretskort, tydligen ska det gå i graven med maskinisten och sen gick kylskåpet som aldrig förr. Jag såg inte till någon ny maskinist, men han kanske flytter in senare. Igår kom räkningen för begravningen och den var på 1754.-. En klok man sa till mig att jag borde kolla om det inte täcks av hemförsäkringen. Jag ringde Länsförsäkringar och efter mycket kopplande var jag hos en skadereglerare som glatt presenterade sig och undrade vad som hänt? Jo, sa jag, det är ett dödsfall..... Jag lovar! Det blev knäpptyst i andra änden......

Inga kommentarer: