onsdag, november 16, 2005

Arg

Jag är arg. Riktigt j…la p..sförb…d. Normalt sett är jag en ganska godmodig människa som inte hetsar upp mig i onödan. Även om dagarna är stressiga ibland, måndagarna haglar och skattmasen jagar en, så brukar jag ha en ganska jämna puls. Men nu har GP och hans handgångna män/kvinnor retat upp mig så till den milda grad att jag snart behöver dubbel dos blodtrycksmedicin. Det finns ett lagförslag om att alla bensinstationer som säljer mer än 1000 kubikmeter bensin om året måste installera pump och kringutrustning för att sälja någon typ av förnyelsebart drivmedel. Det är självklart bra från miljösynpunkt. Men om inte om fanns skulle vi inte behöva några men. Enligt förslaget ska verksamhetsutövaren själv ta investeringen och en så liten bensinstation har troligen inte marknad för det och definitivt inte ekonomi. Det som gör mig så för…d är att en kvinna som heter Anne Ludvigsson, är socialdemokrat och dessutom sitter näringsutskottet har en syn på dessa småstationer som är fullständigt verklighetsfrämmande. Vi bensinhandlare har via vårt branchförbund, Svensk Bensinhandel, protesterat mot detta förslag genom att skriva till ett antal politiker, i svaret som kom från Anne Ludvigsson skriver hon följande. ”Den allra minsta bensinhandlare som kommer att åläggas att erbjuda sina kunder ett förnybart alternativ är en mack som säljer 1000 kubik konventionella drivmedel per år. Räknat på ett bensinpris på 12 kr litern ger detta en omsättning på 12 milj kr. Till detta kommer även övrig försäljning. Med tanke på att en villaägare lägger mellan 100-150 tusen kronor på bergvärme framstår mackägarens investering i ett förnybart alternativ för 200-300 tusen kronor som överkomlig.” Det skrämmande i detta är att på den omsättning hon talar om är 2,4 miljoner moms som går direkt till statskassan, c:a 6 miljoner är drivmedelsskatter som knappast kommer bilägarna till godo och c:a 3,4 miljoner är vad bensinen kostar att köpa in från oljebolaget. Återstår gör något mellan 140 och 180 tusen, vilket i bästa fall betalar elen på macken. Hur kan man sitta i näringsutskottet och tro att en omsättning som består av skatter ska komma handlaren tillgodo? Är hon representativ för sossarna i näringsutskottet? Eller… Jag skrev ett brev till henne och talade om vad jag tycker, ska bli intressant att få hennes svar. Annars har det varit en bra dag idag. Jag var i Fjollträsk på ett möte och det ända anmärkningsvärda hände på hemvägen, det var en bil som tappade bakhjulet på E4´an mellan Stockholm o Södertälje. Märker man inte om bakhjulet sitter löst och bilen ruskar…?

Inga kommentarer: