torsdag, november 24, 2005

Det rullar på

Det var några dagar sedan jag bloggade sist. Tiden har helt enkelt inte räckt till, jag har varit i Fjollträsk några dagar och träffat glada kollegor, hållit presentationer om läget för OKQ8-handlarna och känt av stämningarna i kedjan. Vi hade en intressant diskussion om brevväxlingen jag haft med Anne Ludvigsson (s), och en enkel sammanfattning är väl att om det fanns någon i församlingen med sossesympatier, så har de det inte längre. Känn dig blåst GP. Det roligaste är oftast eftersnacket i baren, tyvärr var det ganska dämpat p.g.a. att många lider av de priskrig som rasar i landet. En kollega passade i alla fall lämpligt nog på att fylla år, grattis John, så vi fick anledning att dricka Champagne, mycket trevligt. Efter några glas var stämningen bättre och vi drog lite rövarhistorier för varandra. Det som alla trodde var en skröna, berättades sanningsenligt av en kollega från Fjollträsk, han hade hyrt ut ett släp till en kund, såg sedan hur kunden backade till och tänkte inte mer på det. Efter 10-15 minuter kommer kunden in igen och undrar hur han ska få dit släpet. Kollegan tänkte att det kanske kärvade i kulkopplingen eller så, gick ut och tittade… Det fanns ingen dragkrok på bilen…! Själv berättade jag om kunden som i våras kom med bärgare och hämtade en hyrbil med hjälp av s.k. Assistansförsäkring, vilket innebär att försäkringsbolaget betalar en hyrbil i tre dagar. När kunden inte hört av sig eller kommit tillbaka började vi leta lite, kundens bil, en Toyota modell ä, stod hos Ling´s Bilservice, han hade inte heller hört något från kunden..? Konstigt tänkte jag, men är ändå ganska van med att kunder inte förstår att de måste höra av sig om de behöver bilen mer än dessa tre dagar. Hur som helst, kunden var bosatt i Edsbro och i en liten håla brukar ju alla känna alla så jag ringde kollegan på OKQ8 där och frågade om han visste något. ”Nja, jag vet vem det är och jag tror de håller på att skiljer sig, killen är engelsman och jag tror han skulle flytta dit.” Jaha tänkte jag, idag är det onsdag… då kommer han troligen med färjan på fredag eftermiddag. Vi väntar väl till dess med att anmäla bilen. Fredagen kom och när jag sprättade posten var det med en liten Jiffy-påse, när jag öppnade den lät det ”plupp” och ut ramlade nycklarna till den saknade bilen och en liten skrynklig lapp där det på dålig svenska stod ”DIN BIL STÅR PÅ HAMNEN I NEWCASTLE”, då var ju den dagen komplett. Vilken hamn? Det finns åtskilliga i Newcastle. Jag chansade och ringde till den hamn som trafikeras av skandinavisk trafik, Port of Tyne, fick tala med en jättesnäll tjej, säkert utflyttad från Skottland, hon var så snäll så hon gick ut på jätteparkeringen och letade, ringde tillbaka och bekräftade att bilen stod där och att den såg okej ut. Detta skulle ju kunna vara en tråkig och jobbig historia, speciellt om man är negativt lagd och gärna letar problem. Eftersom jag ju är den motsatta typen, som ser problem som utmaningar och erfarenhetsgivare tänkte jag naturligtvis något snällt om idioten som lämnade bilen där… Tur i oturen skulle jag till Skottland på en konferens en vecka senare, som det flesta vet är jag en stor älskare av Skottland och dess drycker och på detta vis kunde jag stanna några dagar extra, ta tåget ner till England och ta färjan hem. Visserligen blev jag blåst på betalningen för bilen, men fick några mycket sköna extra dagar i Skottland. Jag lärde mig också att snabbmaten no.1 i Glasgow inte längre är Fish and Chips. Utan Deep fried Mars bar and Chips!!! Undrar vilken svensk snabbmatskedja som ska bli först att hänga på. Friterad Japp o Strips….. Jag har inte varit i Fjollträsk hela tiden, det hade jag inte tid till. I tisdags åkte jag till macken efter lunch för att kolla posten, mail och annat. Då kom den där tobakssäljande kvinnan jag bloggade om tidigare in med en smörgåstårta, det var ju trevligt. Undrar om hon vet att vägen till mannens hjärta går via magen… Jag hade inte tid äta då, skulle ju tillbaka till Fjollträsk. I vilket fall som helst ligger hon bra till hos mina barn, som var som vargar på tårtan när jag väl kom hem på kvällen. Nu ska jag sätta ihop presentationen till kvällens whiskyprovning. Whisky around the world. Undrar hur jag ska klä mig? Kilt, boots och cowboyhatt…

Inga kommentarer: