tisdag, februari 07, 2006

Vårkänslor

Tvättportarna fortsätter att jävlas, nu är i alla fall nya på ingående skönt. Hade en lätt kaotisk helg, det började med att vi hade massor med tvätt både torsdag och fredag så vi hade inte så lätt att komma till med våra bilar. Snäll som jag är lovade jag grabbarna att fixa bilarna på söndag, tyckte inte jag hade så mycket annat att göra. Jo hej du! Både Maria och Heli, som skulle jobbat i söndags ringde sig sjuka och extrapersonalen var redan utnyttjad. Bara att gå upp i ottan, åka till jobbet och ställa sig i kassan, vid lunch kom min dotter och hjälpte till så jag fick börja tvätta bilar, ett tjugotal. Härligt, kön var fyra-fem bilar hela tiden, så fort jag skulle köra till hade jag en lång radda framför mig. Efter 3 timmar hade jag lyckats tvätta fem bilar… Då kom hjälpen som på beställning, två killar som inte såg ut att ha så mycket att göra kom och verkade nyfikna. Jag kan vara ganska auktoritär ibland. Så de tog varsin bil och hjälpte till. Tack Johan o Kjelle!

När det väl blev måndag ringde Pelle och var sjuk. Jag ringde Peter som lovade att ta nattpasset, ensam för första gången. Han klarade det galant, men fick sin första krångelkund. Klassikern, kunden som tankat, kommer in till kassan och har varken kort eller pengar. Peter grejade det och tog alla uppgifter på kunden inklusive reg.nr och en beskrivning av bilen. Den var vit med blå och gula fält. Ja, det var en polisbil….

Det är väl ganska känt vad jag tycker om GP och hans politik. Häromdagen fick jag ett mail från en kille med dåligt perspektiv på livet han skrev som följer. ” Hej! Dan Sederowsky...Göran Perssons fiende nr 1!! Men alla som har mycket och vill ha mer är ju GP:s ovänner. Med Moderaternas politik så blir det mer över för företagarna...som om det skulle gå nöd på dessa? De "driftiga" företagarna som gnäller har klarat sig ganska bra under sossarnas politik...men som sagt, mycket vill ha mer. ANNARS en bra blogg av DS. Ciao !!” Jag trodde i min enfald att uttryck som denna tillhörde en svunnen tid. Mailskrivaren förstår ju inte sambandet mellan att de företag som ges möjlighet att växa ger nya jobb, som i sin tur genererar nya jobb när efterfrågan kommer igång. Tror inte många företagare har inställningen att ”mycket vill ha mer”, snarare så jobbar nog de flesta småföretagare mycket mer än lagstadgade 40 timmar till en mycket lägre lön. Dessutom har vi en administration som tar knäcken på mycket av nyföretagandet. Strindbergh hade en poäng när han skrev att. ”Det är synd om människorna…”

Satt nyss och gjorde en presentation av de Whiskysorter vi ska testa på exklusiv-provningen på Ögir på torsdag. Lyckliga de som har biljetter det är riktigt rara tappningar.

Det har ju kommit ”lite” snö. Igår var jag till Avesta och hämtade/lämnad motorcyklar till/från service. Det var en spännande resa, speciellt mellan Fagersta och Hed. Jag såg inte vägen, fick köra efter snöstolparna. Tyckte jag tog det lugnt, körde 70-80 km/t men likväl kom jag ifatt en massa människor som masade sig i 30 knyck. Det är gott att åka i riktigt bil, 30 km-åkarna var nog avundsjuka när jag rullade förbi med fyrhjulsdrift och släpkärra. Den sista hoj jag lastade av var min egen, när jag fått in den i garaget kunde jag inte låta bli att torrbryta lite. Åhh, vilka vårkänslor…

Inga kommentarer: