onsdag, juni 21, 2006

Dårar

Nu börjar saker o ting från helgens 30-års kalas att lägga sig. Enda problemet är att jag lovat alla 121 att skicka bilderna från festen, nu har jag 400 bilder att skicka. Dessutom ett hundratal mail adresser, många skrivna med en druckens handstil, att knappa in. Undrar hur jag ska få tiden att räcka? Jag har dessutom personal på semester, och personal som är deltidsjukskrivna. Högtryck i butiken, full rusch på uthyrningen, massor med information jag borde skicka til kollegorna runt om i landet. Känns som jag får offra en natts sömn någon dag....
Jag åt som vanligt lunch på Ögir igår. Då trillade Filip Hammar förbi, han var hungrig men resten av teamet vill hellre dricka kaffe på järnvägsstationen. Hur det var så började jag o Granberg att tala om deras nya tv-show och vilka dårar som ska vara med, inkl. mig själv. Efteråt slog det mig att en av dårarna har jag haft att göra med själv. Det var väl en 10-12 år sedan och han hade hyrt ett litet 1000 kg:s båttransportsläp. Han kom inte tillbaka i tid, men ringde efter några timmar och berättade att kärran gått sönder. Hjulen håller på att trilla av....! VA! Vad har du gjort? Har du kört med överlast? Nejdå, det var en ganska liten båt, kärran måste varit trasig när jag tog den. Nej du, svarade jag. Kärran är bara några veckor gammal och var i nyskick. Se till att komma hit så jag får se vad som hänt. Kärran går inte att köra, du får hämta den själv på motorbåtsklubben i Kungsör, sa han. Jaha, jag gör väl det då, men är felet ditt får du betala min tid också, svarade jag. När jag kom fram, satt visserligen hjulen på trekvart, dessutom var ramen allt annat än rak, påminde mest om ett V12-märke i änden på en Jaguar. Jag träffade en av gubbarna vid klubben som berättade att lasten bestått av en träbåt på c:a 7 meter som dessutom var full i vatten. Gissningsvis vägde det hela 3-4 ton, kärran lastade 800 kg. Jag tog hem kärran, räknade ut vad han var skyldig och ringde. Han stod på sig skulle inte betala, kärran var ju min, och den ska hålla.....!? Jag skickade en faktura. Han vägrade betala. Jag skickade fakturan på inkasso. Han vägrade betala. Jag ansökte om betalningsföreläggande. Han vägrade fortfarande betala. Så nu var vi framme vid rättegång. Vid mindre belopp har man ett förberedande möte där en jurist från Tingsrätten försöker medla. Juristen ställde lite förberedande frågor, sedan frågar han mig om kärran var ok vid hyrtillfället? Ja självklart, den var nästan ny. Sedan frågar han min kund det samma. OCH DÅREN SVARAR JA!!! DEN VAR HEL O FIN NÄR JAG TOG DEN!!!!!! Så var saken klar, jag fick mitt föreläggande och gick till Kronofogden som hjälpte mig att driva in pengarna. Hur korkad får man bli egentligen.....? Om det är dårar de vill i sin tv-serie så har de i alla fall lyckats med en....
Att man gifter sig på midsommarafton är kanske inte så konstigt, inte heller att man vill ha skjuts i en Rolls Royce, så jag ska fira midsommar bakom ratten. Men vem är dum nog att gifta sig på midsommardagen, speciellt mitt under åttondelsfinalen mellan Sverige och Tyskland. Jag förstår inte hur man kan planera så illa. Jag förstår ännu mindre hur jag själv kunde säga ja till körningen. Det är nog sant att jag platsar bland dårarna på tv....

Inga kommentarer: