fredag, augusti 18, 2006

Semester dag 4

Semestrandet rullar på. Igår kväll tog vi en promenad till centrum o kollade på folklivet, vi gick till vår favoritpub som hade en störtskön trubadur, David, han blev överlycklig när han såg min mustasch och berättade för hela puben hur avundsjuk han blev. Så nu är man kändis i Edinburgh också. Vi bor på ett helskumt ställe. Det är det mest utstuderat snåla ställe jag varit på. Det finns inga handukar, istället sitter det en kupevärmare på väggen där man får stå under tills man torkat. Om man blir blöt vill säga, för det är inte säkert att det kommer vatten... Till frukost får man oftast en kanna med kaffe som räcker till ca 3 koppar, denna rymde drygt en... Idag har vi i alla fall hälsat på hos Glengoyne destillery och haft en trevlig stund, vi åt en enkel lunch på uteserveringen i en by vi passerade. Sedan öppnades himlens alla portar och vi åkte två timmar i hällregn. Nu förstår jag bättre vitsen med kupevärmaren...
Hörde och läste om knivskärningen på Nygård. Utan att egentligen veta hur det ligger till kan man ju hoppas att det var någon form av självsanering. Var det inte det känns det som om vi snart får dra igång något och ställa ansvariga politiker mot väggen. Vi kanske har det samhälle vi förtjänar, tacka GP för det...

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Ungdomsgäng gripet,
18 augusti - 09:07
Nattöppet,
nödvändigt eller...?"

"Det händer väldigt mycket runt omkring den där macken. Om inte macken skulle vara öppen dygnet runt så kanske lite mindre folk skulle uppehålla sig där. Då kanske det skulle bli lite lugnare i det området. Har svårt att se att det finns ett behov av att handla godis, Tobak mm mitt i natten. Nu får man väl Bloggar-Dan på sig, men den enda anledningen som jag ser det att macken har nattöppet, det är att ha ska tjäna pengar, något behov finns knappast, och när så pass mycket oroligheter verkar uppstå pga av allt folk som samlas där så vore det säkert bättre om det inte var nattöppet.
/ pettersson"

Måste ju delvis hålla med denna "Pettersson" nog skulle det bli lugnare om allt i Köping var stängt efter ett visst klockslag.
Men!Ger man upp så lätt att man låter kriminella reglera öppetider, ja då har man helt enkelt resignerat istället för att ta tjuren vid hornen.

Anonym sa...

"ar svårt att se att det finns ett behov av att handla godis, Tobak mm mitt i natten. Nu får man väl Bloggar-Dan på sig, men den enda anledningen som jag ser det att macken har nattöppet, det är att ha ska tjäna pengar, något behov finns knappast"

Att tjäna pengar på saker folk inte har något som helst behov av blir en underlig ekvation för mig? Det är ju ingen som tvingar Dan att ha nattöppet och självklart har han det för att gå med vinst i det långa loppet (om det nu sker direkt av nattförsäljningen eller det uppbyggda varumärket som stället där du alltid kan få service vet jag förstås inget om). Men det lär det ju knappast göra om inte behovet finns? Obefintligt behov är väl detsamma som att ingen handlar, dvs. rätt låg inkomst..?

Anonym sa...

Första gången jag besöker Din "Blogg", Dan.
Bra initiativ! Lite debatt blir det också ser jag...

-Bengt-

Anonym sa...

Ja du Hanna. Vad svarar man på sådana påståenden? Det borde väl alla begripa att inte har vi öppet för att det är kul, utan för att det finns ett behov. Det är många som arbetar och lever sina liv på natten. Dessutom är det väl bara en allvarlig incident som hänt på macken på senare tid.

/Dan