söndag, augusti 13, 2006

Vad vill vi ha för samhälle?

Jag har ju tidigare ondgjort mig över den råa attityd vi ser mer och mer av i Västra Mälardalen, det senaste var ju tydligen något gängslagsmål i Köping och ett större slagsmål med knivar inblandade i Arboga. Vart är vi på väg? Det händer ju något mest hela tiden. Vad beror det på? Har vi för lite poliser? Eller har de poliser som finns för små resurser? Ska polisen synas mer? Är allmän kamerabevakning ett sätt att stävja buset? Eller hårdare straff? Skiten kryper ju allt närmare oss dessutom. Man brukar ju många gånger säga att det händer aldrig mig, bara andra... Men... Min brorson blev knivrånad häromdagen, tack o lov gick det bra för honom, men han blev av med plånbok och smycken. Förra söndagen blev Morgan som jobbar hos mig, misshandlad. I en tidigare blogg spånade jag om att jag skulle kunna tänka mig att arrangera någon form av paneldebatt med både busar, poliser, politiker och inte minst offer. Nu har ett par killar hört av sig till mig och gärna hjälper till med detta. Hoppas vi kan få till något. och framförallt hoppas jag vi kan få resultat efteråt. Om någon har tips och idéer om upplägg eller vilka som borde medverka, hör av er till mig.
Det händer ju kul saker också, och tur är väl det. I fredags var jag på Ögir. Vilket härligt bluesgung!! S A Hultman, Wentus och Sven Zetterberg var ju suveräna, för att inte tala om Bitter Blue med en fjärdedel av bandet från Köping. Vilket ös!!! Som av en händelse finns dessutom Bitter Blue's CD att köpa hos oss på macken från imorgon. Mer blues till folket.
Nu är snart den efterlängtade semestern här. På tisdag sticker jag och brorsan till Göteborg för vidare transport till England, sedan är det bara ett par timmars åkande till Skottland. Å så skönt!! Två veckor i Skottland med mc-åka på dagarna och Whisky-provande på kvällarna, kan det bättre? Det blir först några dagar i Edinburgh med bl.a Edinburgh Tatoo, sedan bär det av västerut till Campbeltown, Islay, Mull, Skye... Håll koll på bloggen, det kan dyka upp ett å annat Whiskytips... Eller så får ni komma till Ögir i oktober och följa med i "mina hjulspår"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Inför fysisk bestraffning, visst låter det brutalt men är nog det enda dessa ligister förstår.

Anonym sa...

Nja, det var väl att ta i, om du inte menar i form av straffarbete. Men definitivt hårdare straff, och en snabbare reaktion från från samhället, oss.

Anonym sa...

Är inte guds bästa barn och när jag var yngre hittade jag på en hel del dumheter, man tvingades sitta på samtal med gråtmilda socialarbetare som sa "Så får man faktiskt inte göra i ett demokratiskt samhälle osv osv". Tror du det hjälpte? När jag en gång gick för långt och blev tagen på bar gärning så fick jag ett rejält kok stryk och fick betala tillbaka varenda krona för det jag ställt till med. Det blev vändpunkten för mig att någon vuxen tog tag i mig och visade att mitt beteende var oacceptabelt. Det är 16 år sen nu men minns det som igår. Kan inte skylla på "klasskilnader" och liknande något som de till vänster på den politiska skalan mer än gärna påstår då jag kommer från ett välbärgat medelklasshem. Det jag tror behövs är folk som slår näven i bordet och säger att nu är det nog och fungerar inte det så får de gärna banka in lite vett i skallen på dem som kan behöva det.

Anonym sa...

ja man kanske skulle flytta till USA, där vapnena flödar likt smuggelspriten här. Blir säkert lugnare..

Anonym sa...

Nej, det är bra att du är nöjd över hur det är i USA.

Jag är långt ifrån nöjd över hur det ser ut här. Men min lösning på problemet är nog knappast att flytta till USA i alla fall.

Förövrigt så tror jag ju inte att alla KAK-bor går runt och är rädda om dagarna, även om det är alldeles för mycket som hänt på sistonde för att kunna acceptera detta.

Kan tänka mig att det ställe du bor på knappast är helt fritt från problem heller, men skulle så vara fallet så har du mig som granne imorgon. Tillsvidare trivs jag bra här och tänker kämpa mot problemen i stället för att fly dem...

Anonym sa...

Jag går mer på tompas linje. Om ungdomar under 15 begår brott så blir det ett fall för soc och inget konkret händer egentligen. Över 15 så är man ju straffmyndig men fallet kan ändå hamna hos soc... där inget konkret händer. Från 18 och upp börjar det hända mer konkreta saker OM man är flergångsförbrytare med tidigare domar. Ok, en förstagångsförseelse kanske man kan släppa med en smäll på fingarna och samhällstjänst om man är 18 och uppåt. Men fortsätter man på brottets bana så måste man från samhället visa att man inte accepterar sådant. Nu kommer jag till slutklämmen och nu får jag väl på skallen... Är man under 18 så är man inte myndig utan står under föräldrarnas ansvar. Låt föräldrarna ta smällen om ungarna begår brott. Vem ska ta ansvar om inte barnen gör det? Det måste väl vara föräldrarna? Eller är jag snett ute? Föräldrarna kanske skulle vara mer intresserade av vad ungarna gör på kvällar/nätter om dom får ta straffet för det ungarna gör.

Anonym sa...

Som du Anonym sa.
"Förövrigt så tror jag ju inte att alla KAK-bor går runt och är rädda om dagarna".

Nej det har du rätt i man går inte runt är rädd hela dagarna, men man tänker sig noga för innan man går ut kvälls och nattetid.
Det har hänt ett flertal gånger att man tvingats jobba över tills sent på natten, tänkt stanna på hemvägen vid Dan´s nattöppna mack för att handla men åkt vidare pga att stämningen vart rätt hotfull. Kalla mig gärna för fegis men har fru och barn därhemma att tänka på.

Anonym sa...

Ok Ron, nu ger jag mig. Ett knivdåd igår gav väl i princip två veckor i sträck med våldsdåd. USA kanske vore något i alla fall... =/