söndag, april 15, 2007

Poliser, poliser och åter poliser...

Våra nya lokala poliser gör bra ifrån sig. Helt plötsligt ser man poliser och polisbilar stup i kvarten. En kund som var in sa att nu kände hon sig mycket tryggare. Själv tycker jag det är jätteskönt att se dem snurra kring i stan, hoppas det blivit lika bra i hela Västra Mälardalen och inte bara i Köping. Natten till fredag märkte vi verkligen av det. På nattkröken hade vi några elektriker som skulle dra om elen till bensinpumparna. Vid midnatt bröt de strömmen och allt blev svart. Jag hade förvarnat Securitas eftersom jag visste att larmet skulle säga ifrån, men annars tyckte jag inte det var så mycket att göra. Jag parkerade min bil framför butiken med lyset på, så vi skulle se något, dessutom stod elektrikernas vita buss utanför. Robin gjorde så gott han kunde, att serva kunderna genom nattluckan, och jag satt på kontoret och skrev ett mötesprotokoll, tack o lov för batteridrivna datorer. Efter ungefär en kvart hör jag plötsligt en massa röster från butiken och famlar mig ut i mörkret. Där står polisen och ser allmänt bekymrade ut, de trodde det värsta hade hänt när allt var svart och bilar stod mystiskt uppställda. Jag vet inte om någon ringt eller om de själva uppmärksammade det. Men det var gott att se att de ändå kom så snart efter att vi släckt ljuset. Tänk vad fort det skulle gått om det verkligen vart skarpt läge.

Jag läste att GP ska dra sig tillbaka helt och hållet. Det var ju inte en dag för tidigt. Jag har i efterhand tittat igenom tv-programmen om honom. Kan ju inte påstå att han framstår som någon lagledare precis. Kanske man inte ska vara det som Statsminister och partiordförande, men nog tror jag att det är bästa sättet att vara chef. Att coacha andra till rätt beslut och göromål, och vara en i teamet. Jag kanske inte heller lever upp till det, det får andra avgöra, men så borde det vara i alla fall. Jag fick en gång frågan om vilket valspråk jag försöker leva efter. Det var en lätt fråga att svara på. VAR SNÄLL! ALLT BLIR MYCKET LÄTTARE DÅ! Det borde GP också levt efter.

Läste också att det går bra för MS och sossarna i opinionsmätningarna. Undrar varför? Varken hon eller någon annan har ju uttalat sig om sin egen politik, inte på något sätt som gått fram till mig i alla fall. Det enda jag hört är klagomål på Alliansen skattepolitik, samtidigt som man säger att om man vinner valet 2010 kan man inte återinföra sina högre skatter. Som Strindberg sa, det är synd om människorna. Kan någon förklara för mig vad som gör att fler röstar på vänstern nu?? Är folk så tokiga att de hellre vill ha bidrag än jobb? Dessutom umgås ju Ulrica Messing med en kapitalismens företrädare, och Anna Sjödin kramade mig på en fest härförleden. Kanske det gamla skämtet om svenskarna som ett färgglatt folk inte är ett skämt….

Det är stort intresse kring mitt köp av en tomt vid Entré Köping, rätt kul att medierna är intresserade, men varför tjata. Våra lokala medier borde väl veta att när jag gör något får deras reklamavdelningar, f.v.b. till allmänheten, veta det. Kanske man skulle göra en dokusåpa av alltihop??

7 kommentarer:

Anonym sa...

Larvigt att tro att den nya regeringen "skapat" nå jobb ! De har endast försämrat för de som inte har nå jobb.Och skattesänkningar...hmm,samtidigt som det måste betalas genom höjningar på andra sätt.Å så ska de slaktaå sälja ut de statliga lönsamma företagen...allt för att vi ska få skattesänkningar som ger oss en guldkant på tillvaron...hehehe...den guldkanten räcker inte ens till ett biobesök för mig å barnen...

Anonym sa...

Men du anonym. Är det därför folk röstar på sossarna? Som sagt sig inte vilja/kunna återinföra skatterna igen? Jag förstår inte?

Anonym sa...

Ja till busets stora förtret så märks det verkligen att polisen som tidigare lyste med sin frånvaro har blivit synligare.
Hoppas bara att det fortsätter vara så.

Anonym sa...

Hej Dan!
Jag tycker inte att det fungerade bra när sossarna satt víd makten, men jag har inte hittat nån fördel med moderaterna heller.Jo förresten, dom gröna tappade kontrollen. Jag bor i villa utanför Köping och behöver 2 st bruksbilar. Jag har även en hobbybil. Inte tjänar jag så mycket heller så att ekonomin räcker till städhjälp heller.

1000lappen dom lovade att jag skulle få mer i plånboken känns uppäten på någe vis.

Du har skällt en hel del på GP o co och att det skulle bli bra när borgarna kom till makten.Jag har dock inte läst så mycket positivt om FR från dig. För företag kan det ha blivit bättre, och det det kan vara positivt, men som privatperson så skulle jag vilja veta vad som blivit bättre för mig, enligt dig.

En annan sak är att dom inte verkar bry sig/lyssna på vad allmänheten tycker tex trafikskatte upproret.

Du ska givetvis inte försvara borgarna för vad dom gör, om du inte vill förstås, men det vore intressant med din åsikt.

Anonym sa...

Mathias, jag kan inte påstå att så mycket har blivit bättre, än. Men jag har en förhoppning att det ska bli. Tycker personligen att det är konstigt att man talar om att ha en politik för arbete, när det första man gör är att höja arbetsgivaravgiften, vilket slår mot de mindre företagen. Hur ska de då ha råd att anställa? Det har ju bara gått ett drygt halvår och jag tror och hoppas att politiken ska leda fram till något positivt för alla. Att man tog bort fastighetsskatten känns ju bra. Det borde väl bli någon slant över till dina bilar. Den som lever får se. Men på det stora hela tror jag man är på rätt spår.

Anonym sa...

Folket röstade väl på Borgarna eftersom de nu sitter vid makten?Kanske opinionsmätningarna du syftar på nu?Folket skiter väl i sänkt skatt som inte ger mer i plånboken...det blir ju bara uppätet av andra höjningar.Visst ska man ge dom lite tid att kunna förändra saker...som 185 000 nya jobb!! Hmmm.....

Anonym sa...

Snuten i Köping gör ett jäkla bra jobb mot knarket i dårhålet!