tisdag, januari 08, 2008

Bilar, bilar överallt bilar...

Att arbetsdagarna kretsar kring bilar är kanske inte så konstigt, i alla fall inte om man är biluthyrare. Men det slog mig att myckat av det som händer med andras bilar blir på något vis mitt bekymmer. Kanske fel ord bekymmer, men mitt i alla fall.... I helgen hade polisen plockat några pundare i en oskattad bil, så polisen gjorde bilen "obrukbar" genom att plocka av nummerplåtarna. När Robin kom till jobbet i söndags visade det sig att vi saknade nummerplåtarna till DUB947, tror inte man behöver vara Nobelpristagare för att gissa vilken bil de sitter på nu.... Igår brann det i en bil på Östra Långgatan, bilägaren är en gammal polare till mig, han ringde i morse och behövde hyrbil. Det som förvånar mig är att han inte hade en aning om varför det började brinna, medan man kan läsa på Magazin24.se att det setts ungdomar med fyrverkerier vid bilen, vilket också får en att tro att det var anledningen till branden. Medias makt....
Det här får mig att tänka på något som hände för säkert 10 år sedan, det var en kille som snurrade runt i stan i en gammal 245:a och stannade till på macken då och då. Vi insåg ju att den där han hade inte alla celler hemma och skulle inte köra bil, någon gång kom han in, då såg vi att han lindat kättingar runt bilen.... Det var ju ingen idé att säga något till honom, men vi ringde i alla fall polisen. De upplyste oss om att det tyvärr inte var olagligt att vara dum i huvudet, så de kunde inget göra....Nästa gång han kom in köpte han en flaska 556, en falukorv och så skulle han ha en kopp kaffe. Han betalade, stoppade falukorven under armen, tog flaskan 556 i ena handen och kaffekoppen i den andra och knallade ut till bilen. Lyckades på något vis böja sig in i bilen och öppna motorhuven, fortfarande med korven i armhålan, kaffekoppen i ena handen och flaskan med 556 i den andra. Nu gick han till fronten och skulle vicka upp huven, fortfarande med alla grejer i händerna. Vi på macken stod och tittade ganska roade på spektaklet. Till slut fick han i alla fall upp huven, ställde ifrån sig kaffekoppen, la falukorven med plast och allt på motorn, sedan sprayade han 556 över alltihop, tog kaffekoppen, slog igen huven och körde vidare............Jag undrar vad som rörde sig i huvudet på den gubben?

Inga kommentarer: