lördag, februari 09, 2008

Finns det olika grader???

Idag har jag suttit bakom ratten mest hela dagen, en kompis i Åmål undrade om jag kunde hjälpa honom att släpa hem en gammal bil från Österfärnebo. Jo, det kunde jag väl, det är ju bara 25 mil till Åmål och 8 mil till Västerfärnebo, så Österfärnebo, som jag inte hade en aning var det låg, borde väl ligga strax öster om väster.... Men icke, det var nästan 16 mil dit, låg utanför Sandviken.... Nåväl jag åkte strax efter kl.6 i morse, när jag väl hade hittat till Österfärnebo var det som att ha kommit till Albert o Herbert´s skrotupplag. En pappa i åttioårsåldern och en son i sextioårsåldern som hade massor av gamla bilar och motorcyklar. Riktigt sköna typer.... Bilen jag skulle hämta var en Dodge Pickup från 1950, så det blev en gammal bil mindre på gården. Jag lastade och rullade iväg, inget speciellt upphetsande över det, men det som slog mig var, vilken ödemark vi har runt hörnet, när jag närmade mig Västerdalälven var det knappt radiomottagning än mindre telefonkontakt, Österfärnebo kändes dessutom som något taget ur filmen "Den sista färden", kände mig på något vis utlämnad åt elementen... Milen rullade på jag stannade utanför Karlstad och käkade, där var massor med rallyfolk som alla undrade vad det var för bil jag hade på flaket, men jag visste inte mer än vad jag redan skrivit... Körde vidare och i Karlstad såg jag flera avfarter till Sunne, av någon anledning fick jag lust att svänga in där..... Men det gjord jag inte, jag rullade vidare till Åmål, lastade av bilen, tog en fika och rullade hemåt. Väl hemma hade det blivit nästan 80 mil totalt, också ett sätt att fira lördag.
Men det här med grader då? Jo på en nyhetssändning på radio hade de en väderprognos, enligt den skulle det bli minusgrader från norra Svealand och norrut, medan resten av landet skulle få plusgrader..... Finns det något annat? Är det inte minus är det väl plus...??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick de his läkaren??

Dan sa...

Jodå, tackar för omtanken. Jag var frisk som en 20-åringen. Bara blodtrycket som spökar, men nya piller ska väl ordna det också.