söndag, februari 10, 2008

Förbannade förmyndarsverige!!!!

Jag blir mer och mer irriterad på förmynderiet i Sverige. Normalt brukar jag framhålla Sverige som allmänt trevligt speciellt när jag talar med folk från andra länder, men nu tycker jag bägaren runnit över. Jag och whiskydrickarlivsnjutarkollegan PM har bägge undrat när nästa nummer av tidningen Allt om Whisky ska komma ut? Nu tror jag att jag vet varför. Det är sånt här överförmynderi som får mig att fundera på att sälja allt och söka politisk asyl i Skottland. Nedanstående stod att läsa i Dagens Media häromdagen.

Spritannonser i Allt om Whisky förbjuds

Konsumentombudsmannen förbjuder magasinet Allt om Whisky att ha annonser för starksprit om inte läsarna uttryckligen sagt ja till reklamen dessförinnan.

Konsumentombudsmannen har reagerat på att Allt om Whiskys fjärde nummer 2006 innehöll annonser för starksprit på ett sätt som inte följer lagen. Enligt alkohollagen är det förbjudet att marknadsföra dryck som innehåller mer än 15 procent alkohol i periodiska skrifter. Undantaget är om magasinet erbjuds på försäljningsställen för alkohol och om läsarna uttryckligen efterfrågat starkspritreklam.

Allt om Whiskys förlag Tasty News Publishing håller med om att läsarna genom prenumeration fått tillgång till tidningen på andra ställen än försäljningsställen för alkohol. Läsarna har också kunnat köpa tidningen utan att ha sagt ja till spritreklam.

Om inte Tasty News efterlever förbudet hotar Konsumentombudsmannen med ett vite på 100.000 kronor och att ärendet tas vidare till Marknadsdomstolen.

Hur i h...te ska en tidning om Whisky kunna existera om de inte får ta in annonsintäkter för det de skriver om, och vem utan intresse skulle köpa en sådan tidning? Nej, KO nu har du gått för långt.....!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju självklart att sånt går inte försig efter som att staten inte får in några reklampengar.
se bara på Kanal1 och TV2 ingen reklam där inte men ÄNDÅ när det väl är ishockey så kommer det reklam om aftonbladet upp i period pauserna. så låt tidningen betala lite reklam pengar till staten så går det nog bra.

Hoppas ditt bygge kommer igång snart kanske du kan ha lite Whisky reklam där då ;)

/RA

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dej Danne,det är inte lätt i detta negativa förbudsland att genomleva en dag utan att man skall reta upp sig på korkade myndighetsutövare.
Jag känner som du, då och då, sälja å flytta. för att få "sinnesfrid".

Ha de //Peter

Anonym sa...

Om man köper/läser en tidning som handlar om whisky så måste man vara bra korkad om man blir förvånad över att det finns reklam för ovan nämnda vara.