tisdag, mars 17, 2009

Kontanter kostar...

Jag var en sväng till Stockholm idag. Sålde en överbliven hyrbil som jag levererade till kunden, det passade bra eftersom jag hade en annan bil att hämta på en verkstad i Kista. Jag skulle möta kunden inne i stan, så jag tyckte det var bäst att hämta nycklarna till den andra bilen först, den var på en väldans imponerande anläggning, de hade t.o.m. dygnet-runt öppen verkstad.... Det vore kanske något att satsa på i Köping, tänk att kunna använda bilen på dagarna, slänga in den på verkstad över natten och få den nyservad och tvättad på morgonen.
Jag klev in i hallen, hittade kundmottagningen som skulle ha min nyckel. Presenterade mig lite försiktigt och skulle just till att säga mitt ärende när tjejen bakom disken börjar hojta om att hon vet och att hon känner igen mig.... Eehh, jaha......men hur kan du veta....? Då drar hon fram en plastmapp med min nuna på och och en texta att det här är Dan från Köping han ska hämta bil 596MABI. Tokfan har alltså googlat fram en bild och gjort sig till.... Hur är det Micke, har du för lite att göra på jobbet?

Jag har som sagt sålt en bil, eller rättare sagt två stycken. Satte ut annonser på Blocket och bilarna gick samma dag som annonsen kom ut, undrar om det börjar vända i bilhandlandet? Men en sak jag inte förstår är de som svarar på annonsen och erbjuder xxxxx kr kontant? Vad skulle det göra för skillnad om kunden betalar kontant, med kredikort, check eller kontöverföring? Det är ju samma summa. Kan någon bloggläsare förklara det? De som skriver det tror ju uppenbarligen att det skulle vara ett sätt att pruta, men egentligen innebär det ju merarbete för mig, för då måste jag gå till banken och sätta in pengarna, och det är ju ett merarbete som kostar tid. Tid är ju som bekant pengar, alltså borde en kund som betalar kontant betala mer.....

1 kommentar:

Anonym sa...

NEJ NEJ jag har MASSOR att göra, bara min kreativa sida som kommer fram ibland! ;-) ta hand om lilla pegåtten nu!