lördag, maj 02, 2009

Supernova..... o mer


Så har den äntligen anlänt, Ardbeg Supernova, med en malt rökt till 100 ppm phenolhalt ska det bli riktigt spännande att prova. Så vitt jag vet ska den vara destillerad 2001 (var jag nu läste det?), den är alltså max 8 år men troligen inte mer än 6-7 år. Det märks också, både till doft och smak att det är en ung Whisky. Nedan har jag totat ihop en tasting note, kan vara användbar för er som jagat rätt på en flaska, men är för snåla för att öppna den....

Doft:
Rökig (så klart), faktiskt någon slags oljig rökighet, Torv, Frosties, Citrus, Kanel, Honung och Jod (som en gammal plåsterlåda)
Smak: Mer rök, aska, Torv, Svartpeppar, våt ylletröja, inte speciellt stor (säkert ungdomen), förvånande söt med vatten tillsatt, sälta och något lite sjögräs.
Eftersmak: Ännu mer rök, honungssötma, men alldeles för kort.

En whisky som säkert s
kulle må bra av lite längre lagring, även om den skulle förlora lite av rökigheten.

Jag kom också över en flaska Singel malt spirit (!), eller som de själva säger nästan Whisky. Det är en flaska från ST George´s distillery i England(!), ja faktiskt så försöker engelsmännen slå sig in på whiskymakandet. Min buteljering är bara 18 månader och är deras rökiga variant. Jag måste erkänna att det lovar riktigt gott, har ingen aning om hur den är lagrad, men gissningsvis ganska små fat eftersom den redan är ganska utvecklad. Kul att testa i alla
fall, så här upplevde jag den.

Doft: Havsluft, lätt rökt, småkakor(?)
Smak: Askopp, spritig, ganska söt.
Eftersmak: Knappt rök, kort.

En Whisky som säkert kan bli något att räkna med, men ska nog inte jämföras med en Skotsk, snarare med Svensk Mackmyra.

Inga kommentarer: