fredag, januari 06, 2006

En dyrdag..

Fredag men en röd sådan, skönt. I morse tog jag hunden med på en långpromenad på sjön, jätteskönt. Visserligen mulet men ack så vackert när frosten hänger på träden. I veckan ringde min exalterade kompis med datorn, han hade lyckats göra en utskrift och faxade den till mig för att visa. Kanon Nacka, fortsätt i samma stil så är du snart lika beroende av datorer som jag.
Dottern tycks klara sig bra ensam i trafiken, ännu inga olyckor rapporterade. Undrar om hon tänkt köpa egen bil, eller om hon ska fortsätta snylta på mig? Hon är ju dessutom inne på sjätte dagen utan tobak. Bra! Lycka till, Anna!
Fick ett samtal i onsdags, det var från Lions i Kolsva. De ville att jag skulle komma och ha en Whiskyprovning med dem. Kul att intresset för det kulturella sprider sig. Självklart får man ställa upp för kulturen.
Hade en intressant kund, han undrade om vi fått in de där billiga cigaretthylsorna? Jo, de står där... bakom godiset. Han gick dit och tittade, kom sedan tillbaka och sa att det var fel, han ville ha de där bruna, inte röda kartongerna. Det var inte lätt att förklara att vi aldrig haft andra och att det måste bero på en viss färgblindhet hos somliga. Han köpte inget...
Hörde på radion att det går lite livat till på V-kongressen, det verkar ju ändå finnas några förnuftiga människor där. Jag menar det var ju ändå 25 stycken som inte röstade på Kamrat Ohly. Undrar vem de röstade på? Det fanns ju bara en kandidat.
När jag och barnen var i Eilat på semester ringde hustrun och berättade att tvättmaskinen sagt upp sig. Vad ska jag göra åt det då? Jag är 1000 mil hemifrån! Ring en reparatör! Det gjorde hon. Två stycken. Den ena kom en timme före den andre så den andre kom så att säga i ogjort väder. Jag fick betala bägge... För ett par veckor sedan hände det igen, tvättmaskinen skrev motorfel i displayen. Ring en, säger en, reparatör den här gången. Jodå, han kunde komma 10 januari som tidigast. Men hallå, vi är sex stycken i familjen hur ska vi klara oss? Ok, han kan komma den 3 januari. Han kom, han såg, och han grejade en liten seger. Maskinjäveln höll till idag. Nu går proppen så snart motorn ska starta. Jag skruvade isär den och vad hittar jag i el-centralen? Jo, en död maskinist! Nej, sa ungarna, det är ju en mus, fy vad äckligt! Jag tror i alla fall att det var maskinisten, efter begravningen skruvade jag ihop eländet igen i tron att utan maskinist borde det väl fungera hjälpligt. Men icke sa nicke! Nu ger jag upp. Maskinen står på hallgolvet. Imorgon köper jag en ny, med eller utan maskinist, bara den fungerar. Det blir en dyrdag..

Inga kommentarer: