måndag, januari 09, 2006

J..la måndag

Nu var det dags igen. MÅNDAG!! Kom glad i hågen med en begagnad tvättmaskin på släp till jobbet vid halv sju. Var inställd på att börja dagen med en kopp kaffe och Bärsingen, men ack vad jag bedrog mig. Konny mer eller mindre mötte mig i dörren och ojade sig om att tvättmaskinen hängt sig. I Konnys värld har maskinen hängt sig oavsett vad som hänt. Men jodå, den hade hängt sig… Eller nåt… Han hade bytt lampor i dörrarna och sen fick han inte igång den. Det stod felkod 01 i datorn, vilket betyder att det är något fel på närspänningen. Ok, kollade proppar, kablar, säkringar, jordfelsbrytare och fan vet vad. Inget fel. Du chefen, sa Konny, det står E-1 i kunddisplayen. Underbart, mer galenskaper. Fortsatte mitt felsökande men hittade inget. När klockan blev efter sju ringde jag servicekillen som inte heller förstod något. Jag skickar en gubbe sa han, han kommer om en timme. Jaha, det får väl vara avstängt så länge. Konny gick ut och skulle stänga av porten. DÅ GICK MASKINEN SOM OM DEN ALDRIG GJORT ANNAT!! Jag tror t.o.m. att den flinade lite åt honom… Det är ju måndag så det slutade inte där. Maria var så glad, äntligen hade hon fått igång SMS-aviseringen till Bussgodskunderna. Vi har försökt detta sedan i våras, men nu fick vi alla parametrar som skulle till i datorn. I dag kom det bara två paket, hon scannade in dem och skickade sms-avisering. Då frågade datorn om hon ville skicka alla, ja eller nej. Självklart klickade hon på ja, vilket fick till följd att ett antal hundra sms gick iväg till alla vi försökt avisera sedan i våras. Gissa om det varit kö i butiken och på telefon idag…. Måndagen fortsatte med att telefonen ringde. Hej detta var trafikpolis NN jag söker Dan Sederowsky. Jaha ja, det var jag det. Jo, det är så att vi stoppat en Land Rover med reg. Nr RTE 245, det är körförbud! Ojdå, har jag glömt att besikta. Ja, det har du. Jaja, det är inte så lätt alla gånger, vi har ett sjuttiotal bilar att hålla reda på och det har bara hänt en gång tidigare. Jo jag vet, sa polisen. Vi har samma problem med våra bilar…. Efter någon timme kommer en någon ilsken dotter in på jobbet. Gissa vem som körde bilen. Jo, stackars Anna med ett 6 dagar gammalt körkort. Hon blev en erfarenhet rikare….

Dagen lyste i alla fall upp på eftermiddagen, då kom posten hit med en efterlängtad kartong från Mr Kumar Singh i London. Det var en av mycket få kvarvarande flaskor Macallan Gran Reserva. En av de absolut godaste Whisky’n som sett dagens ljus. Denna Mr Sing är en riktig klippa i Whiskyvärlden, han kan snoka rätt på nästan vilken udda och slusåld whisky som helst.

I lördags var det lite västmanländskt tröökigt i det Sederowsky´ska hemmet, så jag å hustrun åkte till Köping och tog en öl. Minnesgoda bloggläsare kanske minns vad jag skrev tidigare om Magnus Broman och vilket evolutionsnivå jag ansåg honom vara på. Såklart var han också ute, han är ju lite svår att missa. Fyller synfältet liksom. Jag tog ingen vidare notis av honom även om jag såg att han stirrade på mig. När det var dags att åka hem och jag just satt mig tillrätta i taxin kommer han fram och drar upp dörren för mig och säger i lagom hotfull ton. Danne, vad fan håller du på med? Tror du att du är någon jävla kung eller? Nu bad jag taxichauffören köra så vi hann inte avsluta denna utsökt intellektuella diskussion. Där visade han åter ett tecken på en nivå i höjd med primater. Men å andra sidan…. jo, lite kung var jag nog. Kung i baren…

Inga kommentarer: