måndag, mars 20, 2006

Stor i käften

Vilka hektiska dagar det varit!! Hela förra veckan var stressig, mest p.g.a. att jag och några kollegor var ansvariga för årsmötet med tillhörande konferens och utbildning för OKQ8 Affärsmannaförening, som gick av stapeln i Göteborg i helgen. Är allt klart? Har vi missat något? Finns hotellrum åt alla? Är det rätt datum på middagsbokningen o.s.v. När vi kom fram till onsdag var hustrun till människoreparatör Borgholst på Familjeläkarna i Kungsör, hon har haft ont i magen några veckor men nu var det nog. Onsdag eftermiddag ringde hon mig och talade om att hon hade en cysta på två kg i kistan, och hade fått en akuttid till Västerås på torsdagen. Oj ojoj, vad innebär det? Inte kan jag åka bort om hon är sjuk, hon kan ju behöva mig…. nåja. Å vem ska se efter barnen? Jag ringer hem stora dottern. Hej Anna, kan du komma hem och hjälpa till med småsyrrorna? Mamma är lite sjuk och jag har häcken full. OJ, vad är det med mamma? Jo, hon har en stor cysta i magen och ska till Västerås och…. Men vadå? Nu förstår jag inget? Ni kan väl inte få fler barn? Nej lilla gumman, mamma har en cysta, inte en syster i magen… Blödiga jag började naturligtvis att fantisera om allt möjligt. Vad är en cysta? Dör man? Går det fort? Ska jag köpa en 63:ans Macallan? Om hon lägger näsan i vädret? Det kanske är en tumör… Oj vad jag målade djävlar på väggarna! Jag ringde mina kollegor och förvarnade att jag kanske inte skulle komma. De blev naturligtvis bekymrade men förstod att jag hellre var hemma. Torsdag eftermiddag kom hon från Västerås och berättade att det inte var något farligt, alla får cystor då o då, även om de inte brukar vara så stora. Snacka om att ett grustag föll från mitt hjärta. Jag hann t.o.m. med att ha en irländsk whiskyprovning på Ögir innan jag lättad åkte till Göteborg. Kom fram 02,15 och ställde bilen utanför hotellet, tänkte att jag kan försöka sova lite så flyttar jag den på morgonen. Nog f..n hann jag få p-avgift. Men vid närmare kontroll var det visserligen mitt reg. nummer, men det stod att det var en Jeep. Känn er blåsta! Jag har aldrig haft någon Jeep. Årsmötet och konferensen gick i alla fall jättebra. Jag fick nytt förtroende som ordförande, och alla verkade haft några trevliga, roliga och lärorika dagar i Götet.

Nu har mina auktionsinropade flaskor anlänt, alltid lika spännande att sprätta upp kartongen för att kolla om det stämmer. Å det gjorde det självklart. Så nu har man begravningsdrickat färdigt. Varsågod mina barn.

Det verkar vara ännu många fler som läser min blogg. Idag fick jag en inbjudan till Aros kongresscenter på måndag. Då kommer Näringslivsminister Thomas Östros dit och ska naturligtvis prata om hur ”bra” sossarna är i allmänhet, men säkert ska han berätta om hur ”småföretagarvänliga” de är i synnerhet. Någon har i alla fall läst vad jag tycker. Så nu är man inbjuden att vara med o debattera. Ibland lönar det sig att vara stor i käften…

Inga kommentarer: