torsdag, mars 23, 2006

Tvätttroll

Så var det dags igen, Haveri i tvätten. Det börjar bli rena följetången. När jag kom till jobbet igår var tvättmaskinen mer lik en igloo än något annat. Tyckte jag snubblade på en pingvin, men är inte säker. Det som hänt var att den nya fina infartsporten av någon anledning inte gått ner. Nåja, bara att gilla läget, stänga porten och ta fram slangen med varmvatten och försöka tina upp eländet. Men icke. Varmvattnet hade också frusit. Efter någon timme började det i alla fall droppa och sedan släppte det. Nu kunde vi tina upp maskinen. När det var klart trodde vi att det bara var att köra igen. Men icke. Nu ville inte porten gå ner med automatik. Vi lyckade instruera kunderna hur de skulle stänga och efter någon stund gick porten automatiskt igen. Ingen vet varför. På eftermiddagen åkte jag på en kurs i Örebro. På väg dit ringde portreparatörsmänniskan och undrade vad som var fel? Nja, just nu är det nog inget fel. Jaha, sa han, kanske isbildning på fotocellerna. Jag ställer på förstärkaren lite så får vi se. När jag slår på telefonen efter kursen har jag ett meddelande från Monica om att porten inte går igen. Ringer jobbet och pratar med Mogge. Nja, det small till i styrenheten och luktade konstigt. VA? Jo det small… Ja ja, kolla propparna. Ja en propp har gått. Är den till porten? Ja. Jaha, du får väl frikoppla och stänga då. I morse kom portreparatörsmänniskan igen. En kontaktor i automatskåpet hade brunnit ihop. De bytte den och vi trodde allt var frid o fröjd. Det tog inte fem minuter innan jävelskapet började igen. Ring, ring. Kom tillbaka, fort som f.n! Nu var det avbrott i slingan som känner av om någon vill köra in. Om det kan gå troll i saker och ting. Så sitter det nog ett i tvätten…

 

Inga kommentarer: