söndag, december 17, 2006

Lurad

Hörde häromdagen när hustrun stod i telefon att hon talade om det här med att inte våga vittna när man sett något olagligt. Så vitt jag förstod av samtalet var både hon och kompisen i luren överens om att det straffar sig om man vittnar... Jag tycker det är en underlig syn på saken. Beror det på att de sett för många maffiafilmer kanske? Jag tycker självklart att man ska visa civilkurage och berätta vad man sett. Vem har hört talas om att den som visat civilkurage i våra trakter har råkat illa ut? Dessutom måste det ju vara något fel på samhället när gemena man har den inställningen. Jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa till att sätta dit gänget som sprang runt och misshandlade folk i höstas. Jag har ju t.o.m. berättat det offentligt. Inte har jag fått skit för det... Tvärtom jag har fått blommor från både offer och poliser. Man brukar ju skylla på att våldsfilmer får folk att bli mer våldsamma. Frågan är om inte detta med civilkurage också har med det att göra....
Nu har jag gjort i ordning två av rummen som ungarna ska ha. Måste säga att min kropp inte är gjord för den typen av arbete. I bägge rummen är det snedtak och när man håller på att tapetsera på vägghöjder som inte tillåter vare sig stående eller stående på huk utan något mitt emellan då är det oskönt för ryggen ajajaj...... Nu är det i all fall bara ett rum kvar, och inte så mycket snedtak, sen får kanske jag också fira jul.
Mitt i tapetserandet igår ringde Monica från macken och undrade vad jag trodde om en hyrbilsbokning hon fått från ett Stockholmföretag. Hon hade själv taskiga vibbar, men ville kolla med mig. Bara att någon från Stockholm skulle ta sig till Köping för att hyra bil får ju varningsklockorna att ringa. Hon berättade att deras organisationsnummer var 556668-någonting och bara det gjorde mig misstänksam, ett sånt nummer är ett ganska färskt bolag, kan mycket väl vara bolagsplundrare som vill få ut så mycket som möjligt. Jag kunde inte göra så mycket hemifrån men jag hittade i alla fall företaget på www.foretagsfakta.se, det visade sig att VD:n inte hade ett ruttet öre i inkomst. Enligt Monica hade den som ringde också varit överdrivet trevlig och målat upp en empatisk bild om varför de behövde hyra bilar, två stycken, och Volvo V50 skulle det vara. Typiska varningstecken. Nej, hon fick ringa upp killen och berätta att vi inte kunde ta en hyra på de premisserna om de inte la en deposition motsvarande bilens värde. Det gjorde hon....................... han la på luren..........

Inga kommentarer: