lördag, mars 10, 2007

Blåsningen

Så var man hemma i grottekvarnen igen. Tillsammans med några mustascher och ett par inbjudna gäster hade vi en whiskyprovning igår. Vi var i Malmö, hemma hos Gittan och Christer, som bägge är medlemmar i Svenska Mustaschklubben, Gittan i vän-föreningen, men ändock. Det var en fantastisk kväll med god Whisky och härligt sällskap, Gittans kokkonst blev dessutom pricken över i:et. På vägen dit plockade jag upp en Björn… Han visade sig vara tam så det gick bra. Meningen var att jag och Björnen skulle sova över och vi blev inkvarterade på vinden. Men som brukligt är i goda vänners lag så går ju tiden alldeles för fort, och när Birger tittade till på klockan konstaterade han att sista tåget hem till Helsingborg redan hade gått, vi blev tre som sov över. Min vana trogen tänkte jag sluta dricka vid 23-tiden, med tanke på att jag skulle köra hem idag på morgonen. Men samma sak där, när jag tittade på klockan var det redan lördag. Nåja… Kom i säng vid 2-tiden, och sov lite fram o tillbaka, så där oroligt som man sover om druckit lite… eller mycket, till kl. 7 sedan låg jag och stirrade i taket tills Björnen behagade röra på sig. Det visade sig att Birger redan var på benen då. Det kändes i kroppen att det gått åt några liter Whisky och ett antal öl, men jag är sällan bakis och jag tror själv att det beror på förstorad lever eller något annat som förbränner alkoholen snabbt. Hur som helst började vi åka hemåt efter frukost, först skjutsade jag Birger till Helsingborg, sedan styrde jag kosan mot Jönköping för att återbörda Björnen. När vi kom i höjd med Ljungby stod det något gulgrönt i vägen och viftade. POLISEN!!! Aj då, vad vill de nu då? De vinkade in alla bilar som kom, det var hur många poliser som helst. Det kommer fram en till mig och ber om körkortet, han tittar på det, stoppar handen i fickan och drar fram…. Jag hade förmodligen haft lägre puls om han tagit fram en pistol, men nu var det en alkoholmätare. HJÄLP!!! Han sa vänligt att jag skulle blåsa i den fem sekunder. Bara att gilla läget…. Jag blåste, mätaren sa klick, han tog tillbaka den, läste av…………….. och…………………… Det är ok, ni kan åka vidare. PHUUU!!! Kan såna däringa apparater gå sönder utan att Polisen märker det….?

5 kommentarer:

Anonym sa...

aja baja danne man får inte köra bil om man är det minsta osäker dagen efter :)

Anonym sa...

Nä jag vet. Men det fanns liksom inga alternativ. Men som jag skrev, jag lider nog av förstorad lever.

Unknown sa...

Jo Dan, det finns flera alternativ, bl a: drick inte, eller låt bilen stå

Anonym sa...

Jonas, som jag skrev brukar jag sluta dricka kl.23. För att kunna köra nästa förmiddag, nu blev kl. 01. Men tydligen klarar kroppen det med... Nästa gång tar jag med en väckarklocka för att inte missa tiden.

Unknown sa...

Dan, jag anmärkte inte på vad du skrivit, jag påpekade att det visst finns alternativ även om man(du) tenderar till att vifta bort just de som inte passar dig.

Hur som helst: oansvarigt gjort att ta bilen så där på chansning tycker jag