lördag, mars 03, 2007

Gala/Galen

Det är inte lätt att vara bloggare i tider när tekniken inte är med en. Min senaste blogg har jag skickat tre gånger utan att få upp den på sidan. Medan jag väntade på att den skulle komma upp, vågade jag inte skicka någon mer, och så…. precis som i Triss-reklamen, helt plötsligt händer det…! Och det ligger tre likadana texter på hemsidan. Teknikens under… På tal om teknikens under var jag med bilen till Land Rover doktorn, jag trodde i min enfald att det ”bara” skulle vara en urspårad dator som behövde en omstart, men så enkelt var det inte. Visserligen var det ett elektroniskt fel, men definitivt inte något som skulle ha hänt på den gamla goda tiden. När man trampar på gaspedalen i en gammal hederlig bil är det en vajer eller möjligen ett länksystem som påverkar ett spjäll som släpper in mer eller mindre luft/bensin-blandning. Men i en modern bil påverkar pedalen en elektronisk mojäng som i sin tur skickar en signal till en annan elektronisk mojäng som i sin tur ska öppna gasspjället. Men av någon anledning kan de inte kommunicera med varandra som de borde. Kanske det ena är en manlig mojäng och det andra en kvinnlig, det skulle ju förklara kommunikationsproblemet…. Kanske jag skulle kolla med Familjerådgivningen istället för Land Rover doktorn? Eller kan det vara så jävligt att det är det Amerikanska inflytande som blivit för stort i det stolta Engelska bilföretaget?? Min förra Land Rover var det inga problem med, men sen Ford tog över….?? Anglofil som jag är, väljer jag nog att tro att det är så….

I torsdags var det Whiskyprovning på Ögir som gällde, vi testade olika sorter från Speyside. Alltid lika trevligt att göra dessa provningar, trots att vi kan vara ganska många får man en bra kontakt med gästerna och kan hålla en kul dialog medan vi provar. Jag har hållit provningar där det har varit mer av en monolog från min sida, det är inte lika kul, varken för mig eller för gästerna. Undrar om det har med den allmänna atmosfären på Ögir att göra? Nästa provning är onsdag den 28 mars, då ska vi testa Nordirländskt, sedan ska vi kolla in matchen Sverige-Nordirland. Nu ska ju dessutom Zlatan vara med så det kan bli en kul stämning. Whiskey och fotboll hör ihop...

Det hade visst varit bovar och banditer på Hedins igår. Skönt att det gick på en nit och åkte fast direkt, hoppas nu bara de får straff i paritet till det. Det kanske är bäst att sätta upp ett varningens finger till tidigare förskonad kontanthandel. Förr var det oftast banker som blev rånade, när de höjde säkerheten flyttade buset till annan kontantstinn handel, bl.a. bensinstationer. Nu är vi och livsmedelshandeln m.fl. ikapp bankerna vad gäller säkerhet så nu flyttar buset vidare. Se upp!!!! Angående detta fick jag en betraktelse från Thailand, via mail. Betraktaren var övertygad om att det är vi och McDonalds som är nästa offer, men som jag skrev tidigare har vi ett helt slutet kontanthanteringssystem, och det tror jag buset vet. Betraktaren var också övertygad om varifrån busarna kom, men…. var det inte Sveavägen det stod i artikeln….?

Igår ringde telefonen, det var en tjej som hette Lovisa. Hon undrade om jag ville komma på en Gala? Jaha? Vadå? Då förklarade hon att den nya säsongen av Kanal 5’s 100 Höjdare!, skulle avlutas med en gala där det skulle delas ut ett antal priser. Det skull vara en riktig gala så det var dresscode att tänka på, jag fick dessutom ta med mig en vän och de skulle stå för alla kostnader. Det lät ju lockande. Vem ska jag ta med då? Hustrun har ju en närmast manisk skräck för tv-kameror, till skillnad från mig… Nä, det får nog bli dottern. Jag frågade henne; Anna vill du följa med på en gala? VA?! Jo, det är…. Och så förklarade jag. Jo, självklart ville hon med, men så var det ju det där med kläder, vi killar har ju inte det problemet, vi anser oss ju passa i det mesta. Men kvinnor har ju en lite annorlunda syn på det hela. Hon räknade upp allt hon behövde köpa och dessutom var hon ju tvungen att gå till frisören innan vi sticker dit. När allt var uppräknat och genomfunderat upplyste hon mig dessutom om att det är jag som får betala. Det blir inte bara en gala, det blir en galen……pappa.

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men skulle inte kanal 5 stå för ALLA kostnader? Hehe.

Anonym sa...

Har inte Bmw varit och rotat runt i den konkursdrabbade Engelska bilindustrin? Tyskar och Engelsmän hade ju lite komunikationsprobem förra århundrsdet!Det är nog felet, haha.
keep up the good bloggwork!