lördag, juni 23, 2007

(O)reglerad arbetstid

Jag skrev i min förra blogg att det varit ganska jobbiga dagar. Men det var inget mot vad som skulle komma, i torsdags kom jag till jobbet som vanligt vid 6-tiden på morgonen, Konny kom vid halv nio. Sedan var det hårdkörning hela dagen, på förmiddagen träffade jag banken angående mitt nybygge, medan Konny skötte uthyrningen själv, väl tillbaka var det bara att stressa på. Vid halv elva på kvällen var vi klara, då åkte Konny hem. Vi hade bollat runt ca 35 bilar under dagen som skulle in eller ut, pust….. Min dag var för den skull inte slut, för mitt i stressen på dagen hade nattpersonalen ringt sig sjuk, och ingen av extringarna hade tid eller… att ställa upp, så det var bara att hugga in på ett nattpass i kassan. När jag äntligen fick avlösning hade jag varit igång och jobbat 25 timmar…. Men inte fick jag åka hem för det heller, då skulle jag fixa en veckas fakturering, skicka betalningar, göra skattedeklarationen, göra löner och hyra ut några bilar. Vid halv fyra på midsommarafton, efter 33 timmars arbete, var jag äntligen hemma. Fru och döttrar var hos svärföräldrarna och sonen var i Stockholm och roade sig, jag lagade till lite mat till mig och hunden, tog en öl och satte mig i tv-soffan, tänkte slappna av med att se en film och komma ner i varv. Jag tror det tog max 5 minuter, så sov jag. Vaknade till efter några timmar och vinglade in i sängen, var upp på toa en gång i natt, annars sov jag ända till kl.7 i morse, det var välbehövligt. Måste säga att Konny är en riktig klippa, han går inte hem förrän jobbet är klart, heder åt såna människor. Inatt blir det inte mycket sova heller, kl.4 ska jag hämta dottern med kamrater och skjutsa dem till Arlanda för en veckas semester i Grekland, när jag väl kommer tillbaka finns det massor med jobb som väntar. Tänk vad skönt att vara företagare, man får komma först till jobbet, och gå hem sist, och man gör det frivilligt. Undrar om någon hjärnskrynklare gjort en avhandling på hur hjärnan fungerar hos en företagare, den kan inte vara normal….

Jag undrade också i min förra blogg om jag skulle översätta den Amerikanska texten i min förrförra blogg, någon kommenterade den med att det borde jag. Tyvärr har inte tiden räckt till, men om någon känner för att hjälpa till är ni välkomna att skicka den till mig så lägger jag ut den på bloggen.

Jag har fått en del kommentarer om min nya satsning på tvätt för hundar, bara positiva sådana, och det verkar ju onekligen finnas ett behov av att enkelt kunna tvätta större vovvar. Hoppas vi kan komma igång snart.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du att vi ska tycka synd om dig, din lilla kapitalist. Har man eget är det bara att jobba och se glad ut.

Dan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dan sa...

Hej du anonym! Det var ett lustigt sätt att se det på. Jag har väl inte klagat heller, bara konstaterat att vi företagare är lite konstiga, men det var kanske det du vill säga på ett mer onyanserat och nedvärderande sätt. Men någon kapitalist känner jag mig inte som. Tror du jag får betalt för all den tiden?

Anonym sa...

Ja det var då ett jävla gnällande på dig Dan! ;-)

Anonym sa...

Heder åt alla egna företagare. Klart de jobbar hårdare än de flesta andra. Jag, t.ex, sitter just nu på en lugn stund på jobbet och skriver detta svar. Sånt har man inte tid att lägga krut på när man är egen företagare. Nej, som sagt, heder åt alla som håller Sverige rullande och betalar in skatt.

Anonym sa...

Hej Dan
Det är då konstigt att den svenska avundsjukan alltid ska komma fram. Hade inte Sverige inte egna företagare skulle vi vara ett U land. Det måste finnas entreprenörer som vågar testa nya saker.