torsdag, juni 28, 2007

Vilket huvud?

Igår var det en sån där dag igen. Dagen började i lagom tempo, det flöt på med det mesta…. ända till jag märkte att vi saknade en hyrbil. Jaha, så var det dags igen, tjejen som hyrde ut den hade naturligtvis sjabblat med uppgifterna på kunden så att honom den var inte det lättaste. Efter lite detektivarbete får jag fram att han hade besökt Danderyds Sjukhus och dessutom avvikit därifrån…? Men varken sjukhus eller polis visste något om någon bil. En sökning på Hitta.se gav att det fanns ett fåtal människor i Örebro med samma namn, och en Googling visade att med största sannolikhet var en av dem hans fru och de andra var barnen, det visade sig vara en f.d. fru och hon visste ingenting, men han var absolut inte kriminell. Nåja, vi får väl se. Efter att jag lämnat ett antal meddelanden ringer han upp!!! Berättar att han stått på öronen i Stockholm och hamnat på sjukhus men Mirja skulle köra tillbaka bilen till Köping. Han lät ärligt förvånad när hon inte gjort det. På min fråga om Mirja var någon han hade ett förhållande med, fick jag ett svävande svar, men underförstått så var det nog någon han önskade att han hade…. Han vägrade berätta vad hon hette i efternamn och vad hon hade för telefonnummer. Jag förklarade då att jag var tvungen att efterlysa bilen, och att han troligen skulle få besök av polisen. Sagt o gjort, jag gjorde min anmälan och kunde inte göra mycket mer. Jag lyckades till slut ta mig hem, duktigt trött efter all stress som varit sista tiden, det blev dessutom en kort natt innan eftersom jag var i Avesta på Speedway, riktigt spännande match dessutom, så jag tänkte ta mig en öl och titta på Morden i Midsomer som familjen spelat in åt mig. Man är ju Anglofil. Jag hann inte ens öppna ölen innan polisen i Fjollträsk ringer och talar om att de har hittat bilen på en adress Rinkeby, var annars? Ojdå, men det tar ju ett par timmar innan jag kan vara där, har ni någon som kan stanna tills vi kommer? Nej, det har vi inte tid med, sånt här är ju vardagsmat för oss…. Men, men om bilen hinner försvinna då? Ja då får du göra en ny anmälan……. Gissa om jag var irriterad? Då slog det mig att det finns ju en ganska stor OKQ8 mack i Rinkeby, de borde väl kunna hjälpa en kollega, även om den ägs av OKQ8. Medan vi var på väg ringde jag och någon svarade ALLOOO OK-KOOO8, !!???, eh, jaha… jag förklarade mitt ärende och han i andra änden sa JAK INTE FORSTA, DOO FOR RINGA IGEN…. Men, men hallå!!! Jag ringde om igen, den här gången tryckte jag 2 för att komma till biluthyrningen, där talade de lite bättre Svenska, men han skulle just gå hem och hade ingen lust att hjälpa mig, istället langade han över telefonen till en kollega, han talade nästan svenska, skåning. Jag förklarade mitt ärende och han beklagade att de inte kunde hjälpa mig, för de var bara två på macken. Men har du ingen polare som kan hjälpa till? Han kan väl få en slant för besväret. Nej, inga polare. Bara att gilla läget och köra fortare, så inte bilen hinner försvinna, jag var dessutom så trött så jag borde nog inte ha varit på vägarna, men va fan. När vi kom fram, stod tack o lov bilen kvar, även om den såg ut som om man bott i den, så var den oskadd för övrigt. Vi körde hemåt, stannade för en Hamburgare och var hemma vid elvasnåret. I morse tog jag tag i det hela och kollade av bilen, i mittkonsollen hittade jag en patientplåt, kollade namnet. Nog fan var det samma kvinna som lyckades lura av Maria en bil för ett par månader sedan, nu la jag ihop ett o ett, blev 7?????? Jag ringde upp hyresmannen och berättade vad jag kommit fram till, och nu mjuknade han. Det visade sig att hon på klassiskt vis hade lurat hyresmannen, som var lite handikappad och inte hade det så lätt, en riktig sol o vår historia alltså, även om könsrollerna brukar vara tvärt emot. Hon hade alltså lurat honom att hon tyckte om honom och han hade väl bjudit på både det en o det andra, dessutom hyrt en bil åt henne. Det slutade med en räkning på nästan 12000.- för stackarn. Han hade det inte så fett, men lovade att försöka betala lite då o då. Om man som karl ska dra en sensmoral av det hela, så är det väl att man ska tänka med rätt huvud…

 

5 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_488.jpg

Anonym sa...

Dan!!

Somna inte nu

SKRIV mera

Anonym sa...

"på en adress Rinkeby, var annars?" "JAK INTE FORSTA, DOO FOR RINGA IGEN…"
Ja du Dan, du verkar ju vara en väldigt sympatisk och vidsynt människa. Lägg därtill den idiotiska texten om Australien du publicerade (i vilket syfte kan man ju undra? Något mer åsikt än att den var "intressant" vore kul att läsa).
Att göra sig lustig över folk som har problem med svenskan känns ju väldigt piggt från vuxen människa som du själv.

Anonym sa...

Till o börja med har jag inte somnat. Det är något fel på sidan, jag har skickat flera bloggar, men de kommer inte upp. DEssutom är det fel på länken från Magazin24.se och man hamnar i gamla bloggar istället. För det andra ställer jag krav på min personal att de ska vara trevliga och tillmötesgående mot kunderna, det var mer än reaktion på det, när det gäller tomten i Rinkeby. För det tredje tycker jag kommentarerna kring "Australien-bloggen" talar för sig själva.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar