måndag, september 04, 2006

Basebollträ...

Så var man tillbaka i grottekvarnen igen. Slut på dagar med hojåka o kvällar med whiskyprovning… Nåja, lite kan man väl åka när tillfälle bjuds, och whisky kan man ju prova efter jobbet. Verkar bli mycket av den varan i september, jag är bokad på fyra provningar hittills, kul. Jag kan inte låta bli att ändå göra en jämförelse mellan Sverige och Skottland. Inte för att jag vet så mycket om skotsk politik, men det är anmärkningsvärt att se hur mycket bättre folk verkar ha det. Nya eller nästan nya bilar överallt, massor med folk ute, hela familjer på restaurangerna som äter för hur mycket pengar som helst. Nästan varje skyltfönster har en skylt om att de söker personal, det är radio o tv-reklam där man söker folk, det verkar helt enkelt som om allt går på högvarv och hela samhället mår bra. Kan ju bero på de inte har någon GP….? Eller på något annat. Kul att se i alla fall. Kul var också att se att folk lämnar sina bilar med nycklarna i, inte låser dörrarna och verkar vara tillfreds med det mesta. En skön kontrast till allt våld och tråkigheter här hemma. Det där med att låsa dörrarna kan ju kanske vara lite förargligt ibland. För några år sedan skulle vi försöka hitta någonstans att sova, vi körde förbi en skylt med B&B, vände, körde tillbaka och gick in för att kolla om det fanns något rum över. Det var ingen som mötte i dörren så jag gick längre in samtidigt som jag tjoade lite. Kom in i köket, där satt hela familjen och åt. Jag ursäktade mig och frågade om de hade något rum över? Nja, kanske om något av barnen sover på soffan, men annars kan du fråga i dörren bredvid, de har Bed & Breakfast…. Det kanske var tur att de åt, tänk om jag klampat in i sovrummet…

När jag ändå är inne på det här med politik måste jag tycka lite om det senaste, där sossarna polisanmäler folkpartiet för dataintrång. Det finns säker en sanning i det, men varför gjorde man det inte redan när det uppdagades? Varför tar man fram det mitt i valrörelsen? Jag tänker inte hänga ut något parti, utan tycker att man kan spela lite mer fair i största allmänhet. I affärsvärlden är det är ju ett känt faktum att man aldrig ska tala illa om en konkurrent, utan alltid framhålla sin egen förträfflighet. Är det så att våra svenska politiker inte tror på sina egna idéer, utan måste svartmåla sina motståndare istället? Ynkligt, i så fall.

Ikväll ska tydligen Filip & Fredrik dammsuga gnällbältet efter kufiska figurer, så vitt jag förstått är jag en av dem och ska tydligen synas i rutan ikväll. Ska bli kul att höra kommentarerna imorgon. Min hustru är inte lika förtjust, hon vill nog helst emigrera till Nordpolen ett tag. Vi får väl se, kl. 21,55 drar det hela igång i alla fall. Det är lite kul att vara med, speciellt som Filip uttalade sig i SVD, där han sa något i stil med, ”dessa människor är inga vanliga jävla Svenssons. De är ett basebollträ rätt upp i arslet på jantelagen”. Det är definitivt ett epitet jag känner mig stolt över. Kan man ha det som titel på visitkortet..? Dan Sederowsky, Ett basebollträ i arslet på jantelagen….

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror Fredrik och Filip var ca 20-30 år försent ute om de ville hitta kufar & orginal här i Köping. Vila i frid Bull & Walle!
Kan inte hålla med dig om att allt skulle vara "Frid och fröjd i Skottland" klart du kan lämna nycklarna kvar i tändningslåset när du besöker bypuben ute på landsbygden uppe i norr men det skulle du nog knappast göra i Edinburgh, Glasgow, andra större städer och dess förorter och där åker knappast "Medel-Jock" runt i nya bilar, tja såvida inte de är stulna förståss.

Anonym sa...

Tompa, jag vet inte om du varit i Skottland. Men det är en helt annan mentalitet och klimat där än här. Visst, Glasgow har sina problem, men det är det enda uppenbara undantaget. I Edinburgh verkar det inte all vara några problem. Det där med bilarna är ju ett faktum, om jag inte missminner mig har Scerige Europas näst äldsta bilpark, bara Grekland har en äldre

Anonym sa...

Ron - kolla Kanal5.se och "100 höjdares"-sida. Tror de lägger ut alla program på nätet faktist. Synd att det inte räckte hela vägen till seger Dan, men vad ska man göra mot en totalt lost Västeråsare?

Anonym sa...

Bodde ett år i Edinburgh "2000-01" men knappast i ett område turistbroschyrerna rekomenderar. Skottland är underbart men även där finns det arbetslöshet, drogmissbruk och kriminalitet.