fredag, november 03, 2006

System till salu...

Halloween har väl tappat lite av sin charm på svenska verkar det som. Förr var vi överhopade av godisnasare som vill pracka på oss alla möjliga konstiga godisar. I onsdags firades Halloween på Ögir,  vi provade Whisky från fem döda destillerier och en levande död… Mycket trevligt. 2003 var jag på Mustasch-VM i Carson City, Nevada. Där firade man Halloween på en helt annan nivå än vi, en kväll var vi på krogen och alla var utklädda till diverse spökliga typer, dagen efter tog jag en promenad i grannskapet och tittade på alla fantasifulla trädgårdskreationer, blev nästan ikullsprungen av utklädda barn som jagade godis, där firar man på ett annat sätt än vi. Det kommersiella USA är i det fallet mindre kommersiellt och cyniskt än vad Sverige är.

Rättegången mot de misshandlande huliganerna fortsätter, enligt Bbl hade en 16-åring sagt att han ville imponera på kompisarna genom att kasta en cykel…. Som råkade hamna på kraken som fick smörj…. Man är nog inte så logisk i den åldern, synd att jag inte är ordförande i den rätten, då hade jag dragit klubban i bordet och sagt 3 års fängelse direkt, för att man sitter o snackar skit i rättssalen… Glädjande nog såg jag att en av mina övervakningsfilmer fanns med i bevisningen, hoppas bara det räcker så vi slipper se typerna på ett bra tag.

Såg också att Köping toppar en mindre hedervärd statistik. Här säljs det mest svartsprit i landet… Dessutom till ungdomar! Det är väl illa nog… Men när man läser kommentarerna på Magazin24’s artikel i ämnet undrar man ändå vad folk anser mest primärt. Många ”försvarar” smuggelspriten med att vi har så höga alkoholskatter i Sverige. Visst har vi det, men läser man mellan raderna så verkar det primära vara att dricka sig så full som möjligt, istället för att dricka det som är gott. För så vitt jag förstår är det mest ”fulsprit” som säljs på den svarta marknaden. Det vore väl trevligt med lägre skatt, men jag tror inte Sverige har råd med det, vi har byggt upp så mycket som är skattefinansierat så staten har nog inget utrymme för det. För hur det än är, vi behöver inte alkohol, lika lite som vi behöver tobak. Måste väl vara bättre att ta ut skatten där, istället för på mat…. Missförstå mig rätt.. Jag snusar och tar gärna en cigarr ibland, dessutom är väl mitt whiskyintresse välkänt, men skulle jag behöva välja så… Dessutom har jag en känsla av att många av de som ropar mest på lägre alkoholskatt är de som vill ha ut mest av samhället…. Däremot skulle jag vilja se mer konkurrens, laglig sådan, på området. Låt butiker sälja alkohol, reglerat på samma sätt som pubar regleras genom lagstiftning. Jag tror dessutom att Systembolaget har goda förutsättningar att överleva i en sån konkurrenssituation, de har byggt upp ett sånt kunnande under åren så de som vill dricka gott kommer säkert att vara trogna kunder. Om inte om funnits, för du hade mycket varit annorlunda. Systembolaget skulle behöva rycka upp sig ur servicesynpunkt, och bli mer kundorienterat. Varför inte lägga ut några butiker på franchising…? Det skulle ge många entreprenörer chansen att ge Systemet den servicenivå som behövs. Jag skulle gärna vara testpilot… Är Köpingsbutiken till salu?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bara en tidsfråga innan Thanksgiving blir en nationell helgdag även här i Sverige.

Anonym sa...

Bevare oss väl för mer av amerikanskt inflytande av sånt jäkla skit som halloween och dylikt!!
Nej fram för gamla svenska traditioner istället!!

Anonym sa...

Ron, den var bra!

Anonym sa...

Men snälla lilla Ron,det var ju de jag menade,jag klagar på att vi svenskar tar till oss det skit som USA har,förstog du inte det??
isåfall var det ännu bättre än Dannes inlägg till dig,läs vad jag skriver och hitta inte på någon historia själv.