söndag, januari 21, 2007

Den sista...

Så var det vinter! Äntligen får man nog lov att säga. Visst är det billigt att bo när det inte går åt någon värme, men nog är det bra mycket trevligare när det är vitt ute. Jag har just flyttat runt snön som låg på gården och uppfarten hemma, dessutom hjälpt brorsonen att få loss bilen, som inte verkar gjord för vårt klimat. Nu är jag inne och försöker få upp värmen i kroppen, det kyler när man blir blöt, men det är ändå kul med snö. Tror jag ska gå ut och försöka fånga lite vinterbilder, det kanske är årets enda chans…

Såg att regeringen tappat mycket väljarstöd. Kanske inte är så konstigt, de har i och för sig inte gjort något annat än genomfört det de gick till val på, men media har ju mest speglat oppositionen syn på det hela. Skulle ändå tro att det blir annat ljud i skällan när januarilönen kommer, jag gjorde lönen till min personal i fredags och såg att de får ut bra mycket mer med den nya skatten. Borde ju vara bra för hela samhället om det finns mer pengar att konsumera för.

I fredags var det också jakt. Hyrbilsjakt…. Det började med att polisen kom in och undrade vem som hyrt en viss bil. Maria tog fram kontraktet och kopierade det åt dem. Det visade sig att bilen varit inblandad i något inbrott i Skinnskattebergstrakten, lustigt nog var det en Citroën, full med reklam på, så om de försökte vara anonyma valde de fel bil. Det lustiga i sammanhanget var att det finns en gammal Citroën-modell som kallas gangstercittra, för att man på 40/50-talet använde dem i hårdkokta gangsterfilmer. Det kanske var några gangsters som skaffat sig nya idoler och tyckte de skulle ha en Cittra. Kan inte varit så smart att välja en bil som har avsändaradress på sidorna…. Nästa jakt var en Volvo som Konny var lite osäker på när han hyrde ut den. Kunden skulle varit tillbaka kl. 16.20 på fredagen men ringde vid lunchtid och frågade om han fick ha den längre. Med tanke på vad Konny sagt så upplyste jag kunden att, visst får du det, men du måste komma in med mer pengar i så fall. Han kom aldrig, så lördag förmiddag anmälde jag den försvunnen till Polisen. På väg ner till ICA på Nibbletorget såg jag bilen. Åkte fram till den och ringde polisen, berättade att jag hittat den och eftersom den var efterlyst fick jag inte flytta den förrän de hade kommit och skrivit ett pm om påträffande. När det väl kom gick de upp till lägenheten där hyresmannen bodde, kom tillbaks med honom. Då har han mage att beskylla mig för en massa dumheter, att jag var taskig som ringde polisen och att jag hade blåst honom på två timmars hyra, eftersom klockan bara var 14……. Den sista dåren tycks aldrig bli född……..

Inga kommentarer: