söndag, maj 13, 2007

Nu är det över....

Så har man ridit ut stormen för den här gången. Jag menar naturligtvis Pre Summer Meet 2007 med tillhörande cruising. Det var som vanligt en alldeles underbar folkfest som bjöds. Massor med fina hojar och bilar på utställningen, massor av glada Köpingsbor, och kanske också tillresta som flanerade runt och njöt av glansen. Köping Cruisers grillade hamburgare så det stod härliga till och alla var så härligt glada. Prisutdelningen gick som en dans och de rättmätiga vinnare var glada. En liten plump i protokollet var att killen som skulle underhålla från scenvagnen inte dök upp, han hade råkat ut för bilhaveri på vägen så det var bara killen med ljudet som kom. Tur väl det, annars hade vi stått oss slätt. Istället tog allas vår Jösta Hagelbäck ton och sjöng hej vilt, lite grann som Egon Kjerrman, hellre än bra.... Men kul var det, med roliga improvisationer.Efter prisutdelningen väntade själva Cruisingen som invigdes av Köpings "kändiselit", http://www.magazin24.se/?p=main&mode=all&id=8711, sedan bar det av. Själv tog jag tillsammans med son, två döttrar och liten valp och körde ett varv. Kul att fä sticka ut med en riktig bil, tillverkad i det gamla imperiet, bland alla amerikanare, men vi var tack o lov inte själv. Bortsett från min Jaguar var det i alla fall ett par stycken Ford Popular, en Triumph TR7 och en GT6 så vitt jag såg. Kanske ytterliggare någon men bland två tusen bilar är det inte lätt att se alla. Fascinerande att det kan ta 1,5 timme att köra ett varv runt lilla Köping, och kanske än mer fascinerande att nästan varenda meter av vägkanten var kantad av idel glada människor som hade picknick och njöt av kavalkaden. Efter att ha ställt sonen på macken, återbördat döttrar och valp till hemmet så var det dags att slita för brödfödan. Gissa om det är råddigt runt macken? Hur mycket bilar och människor som helst och de allra flesta är glada och vill handla. Men tyvärr, för en del rinner vettet ut samtidigt som spriten rinner in, så mitt jobb var att hålla reda på att alla som gick in tog vägen förbi kassan när de plockat åt sig varor. Jag tror att jag bara misslyckades vid ett tillfälle. En kille plockade med sig ett par fasadflaggor att pryda bilen med, men jag tappade bort honom bland allt folk. Å andra sidan var han lokal så han ska nog få betala. En annan kille somnade, inget ovanligt med det en sån här kväll, men han somnade stående! Med stöttning av tuggummistället vid kassan stod han och sov, och var dessutom omöjlig att väcka. Jag tog honom under armen och skulle försöka leda ut honom, men fötterna var som fastvuxna!!?? Nu fick jag hjälp av en annan kund, som tog honom under den andra armen och med förenade krafter lyckades vi få loss fötterna från golvet, släpade ut honom till en parkbänk där han fick fortsätta sova. Han sov säkert en halvtimme och när jag tittade till igen var han borta. Straxt efter kommer Emma och hämtar mig, berättandes att nu var han inne på macken igen. Den här gången hade han tagit stöd av korvmodulen och stod sovandes vid den. Konstigt karl som har en längtan till att stå o sova, eller var det kanske värmen? Hur som helst gick han att väcka den här gången och följde "snällt" med ut. I år hade vi ingen utmaning, som tidigare år. D.v.s. att ingen behövde handla i bara kalsonger för att få en Wunderbaum. Men vissa traditioner är svårare än andra att bryta så det dök upp några kalsongkillar under kvällen ändå. De var lika glada för det trots att de inte fick någon väldoft. Dessutom var det en tjej från Fagersta som hade laddat för det här och skaffat en jättefin tatuering på ett ställe vi killar inte kan tatuera..... Hon fick en Wunderbaum... Framemot 3-tiden började det lugna ned sig och jag tog fram sopmaskinen och skulle sopa gården, som verkligen såg ut som ett slagfält. Efter att ha sopat drygt hälften, under 1,5 timme, började batterierna i maskinhelvetet ta slut. Så det var bara att ge upp, köra in till laddstationen, och ta fram sopsäck och plockpinne. Efter ytterliggare någon timme hade jag fått bort det värsta och kunde börja fundera på hemresan. Jag visste att Köping Cruisers skulle komma med en städpatrull på morgonen, men man vill ju inte det ska se för skitigt ut. Kollade med Maria lite senare på dagen och enligt henne har det aldrig varit så fint på gården som efter deras städning. Tack ska ni ha! Så var som sagt årets Pre Summer Meet till ända, tack till Köping Cruisers för ett välordnat arrangemang med endast några mindre fadäser som jag kunde upptäcka. Orkar ni ett år till? Det gör i alla fall jag!!

Inga kommentarer: