fredag, december 28, 2007

Politik(er)......


I dagens Bbl/AT fanns en insändare som tog parti för en friskola i Köping. Jag är inte insatt i alla turer, men kan ändå inte låta bli att hålla med skribenten. Varför ska det vara så svårt för vänsterorienterade partier att förstå att föräldrar rimligen vet vad som är bäst för sina barn. Det tycks som om "fri företagssamhet" bara ska finnas där det "passar" för dessa grupper. Det var ju likadant med vårdhemmet som ville etablera sig på Mälartorget. Bara motgångar och kalla händer. I samband med det hörde jag på radio, att RE uttalade sig i termer som att "vi kan inte tillåta en vård där man stoppar pengarna i fickan", vet inte om det är rätt citerat, det var ett tag sedan, men med den inställningen är det inte förvånande att fri företgsamhet blir motarbetad. Jag tror också att de som driver dessa inrättningar stoppar eventuellt överskott i fickan. Vad gör RE själv med sin lön? Jag tror också, nej jag vet också, att vissa månader finns inget att stoppa i fickan, vissa månader får man istället plocka ur den egna fickan för att hålla verksamheten igång.... Nu verkar det som om man istället försöker med byggtekniska petimeterparagrafer för att hindra friskolan att komma igång. Hoppas verkligen många läst insändaren och regaerar på det.

På tal om fri företagsamhet så antyddes det också i dagens Bbl/AT att alla tomtar som spelar musik på stan är organiserade. Det vore kanske en sak om de var organiserade i något slags branschförbund, men tydligen är de organiserade på ungefär samma sätt som horor brukar vara, via en hallick.... Någon sitter alltså och skjutsar runt dessa musikanter, ställer ut dem på lämpliga platser och hämtar hem dem på kvällen. Låter i mina öron som någon slags modern slavhandel... Undrar hur mycket musikanten själv får behålla? Undrar också vem som betalar skatten? Har de F-skattsedel? Men den kanske viktigaste frågan idag.... Varför inte ställa arbetsmiljökrav o.dyl. på dem, när man kan "terrorisera" andra företag som vill etablera sig i kommunen???

Eftersom jag ändå är inne på politiska spörmål idag så fick jag följande text via sms idag: Fredrik Reinfelt var ute och åkte i den skånska landsbygden. Plötsligt sprang en gris upp framför bilen, och chauffören hade inte en chans att väja utan körde på grisen som dog på fläcken. Fredrik sa åt chauffören att gå upp till bondgården och berätta vad som hänt. En timme senare kom chauffören tillbaka med kläderna i oordning rökande en cigarr och med en vinpava i ena handen. Vad hände? Frågade Fredrik. - jo, bonden gav mig vinaren, hans fru cigarren och sen fick jag otroligt skönt sex med deras 20-åriga dotter. - herregud, vad har du sagt till dem? Sa Fredrik. -jo, jag sa bara: -jag är Fredrik Reinfelts chaufför och jag har haft ihjäl svinet!!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dan
Vad hette den tjocka grisen?

Dan sa...

Jadu anonym, kan det vara att Skåne är en omskrivning av Sörmland?

Anonym sa...

Angående friskolans vara eller icke vara så är det väl ändå inte bara upp till föräldrar att bestämma. Jag har själv inga egna barn men är ändå via skattsedeln med och betalar andra barns skolgång. Eftersom jag är med och betalar så borde jag även ha rätt att tycka. Det största problemet jag ser med friskola är merkostnaden för kommunen (alltså mina skattepengar) En friskola har ingen plikt att bedriva skola utan kan lugnt gå i konkurs och slippa ta ansvar för eleverna. Det ansvaret faller på kommunen. Det innebär alltså att kommunen måste ha en beredskap för det barn som går i friskola. Om föräldrar som sätter sina barn i friskola sjävla tar ansvaret för barnens skolgång vid eventuell konkurs eller nedläggning av friskolan så ser jag inga problem. Själv har jag dock ingen större lust att via skattsedeln betala två gånger för samma barn.

Dan sa...

Jimmy, jag vet inte hur det fungerar, men jag tror barnen har någon slags skolpeng från det offentliga, och den är samma oavsett vad för skola de går i. Sen är det ju inte vem som helst som får driva en friskola, det finns ett stort regelverk kring detta.

Anonym sa...

Ja, men om friskolan går i konkurs så är ju skolpengen förbrukad eftersom det sällan finns pengar kvar efter en konkurs. Då "slipper" ju inte barnen gå i skolan resten av året för att friskolans pengar är slut utan kommunen får hosta upp nya pengar och sätta barnen i den kommunala skolan igen. Det här har redan hänt på flera ställen runt om i Sverige.

Dan sa...

Jimmy, visst kan en friskola som vilket företag som helst konka. Men i regelverket för en friskola är ekonomin en viktig del. Jag vet inte hur man avgör det, men det sker ekonomiska kontroller så mycket är jag säker på. Jag försvarar inte friskolornas vara eller icke vara, utan vad jag vänder mig emot är vissa politikers inskränkta syn på företagande.

Anonym sa...

Och jag är inte emot företagande rent principiellt men när det gäller de allmännas medel så bör man tänka både en och två gånger vilka konsekvenser det kan få.

Dan sa...

Vi kanske ska säga att det är oavgjort då. Men så länge det finns ett regelverk, måste jag som företagare respektera det. Det borde vissa politiker också göra.

Anonym sa...

Ja, politiker borde i alla lägen vara förebilder när det gäller att följa regelverk och lagstiftning. Och där kan vi väl båda vara överrens om att det inte alltid är så ;o)

Dan sa...

Absolut!!