torsdag, december 06, 2007

Telia, suck....

Idag fick jag en betalningspåminnelse från Telia. Den var på 1212.- och avsåg "Avdrag Rambo", jag fattade mindre än vanligt och ringde telefonnumret som stod på lappen. Efter lite knapptryckande kom jag fram till en lätt grinig dam som som förstod ännu mindre, det var inte hennes reskontra, sa hon. Men hon skulle göra ett försök i alla fall, jag hörde hur hon knappade på tangentbordet och upplyste mig sedan om att något sådant fakturanummer finns inte, och definitivt inte kopplat till mitt organisationsnummer. Men jag hade en kreditfaktura som jag dragit av två gånger, sa hon. Nej, sa jag. Jag har bara använt den en gång, den 15 november. Hon stod på sig, blev grinigare och grinigare, för att till slut återigen berätta att det inte var hennes avdelning. Men jag slog telef.... Jag kopplar vidare, sa hon! Ny väntan, tog väl sådär en 10 minuter så svarade en glad flicka. Jag berättade åter mitt ärende, bara det tog en stund, sedan sa hon; Men varför har du blivit kopplad hit? Jag har ju bara hand om reskontran för privatkunder.... Men jag kan koppla dig vidare! Hon lät åtminstone glad och trevlig så jag orkade inte bli irriterad, men jag kände blodtrycket stiga. Nu hamnade jag efter en stunds väntan hos kvinna nummer tre, hon satt visserligen på företagsreskontran, men efter att jag fått förklara mitt ärende en tredje gång, så fick jag samma svar som tidigare, det fanns ingen sån faktura...? Nu började mitt tålamod tryta, hon hörde det nog på tonfallet, så hon bad mig vänta lite. Det tog en herrans tid, men varannan minut ungefär, klickade det i luren och hon bad mig vänta lite till efter ett par klickanden och bad-mig-vänta-lite upplyste hon mig om att det inte finns något sådant fakturanummer i hela deras system.... Men kanske om hon kopplade till... Jaha, så fick jag tala med kvinna nummer fyra... Henne var det lite bättre koll på. Hon förklarade för mig att kreditfakturan, jag dragit av från faktura si och så redan var kvittad mot en faktura i september, en faktura de inte skickat ut p.g.a. att de hade kvittat den, men de skickade ändå ut kreditfakturan...??? Som jag naturligtvis drog av på nästa debet. Vilket j..la system!! Men vad är det för fakturanummer på påminnelsen då? Ja, det är ett fiktivt nummer vi sätter på påminnelser som egentligen inte finns.... Men, men varför vet inget något då? Hon visste inget. Det är ju sanslöst, hur kan ett så stort företag ha såna rutiner? Vad har de för revisorer? Och vem fan är Rambo?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Behöver ett Statligt bolag ha en revisorer!!!!!!!
Kanske dörför som Telia aktien har gått så dåligt.

Anonym sa...

Rambo
Reskontra Augusti
Mixad med
Betalning Oktober!
;)

Dan sa...

Kanske anonym2 kan utveckla "grekiskan" lite...?

Anonym sa...

Snack i augusti kvittades i september som aldrig skickades ut, Du drog den utskickade kreditfakturan för novemberfakturan som härstammar från snack i oktober, som blev plötsligt en betalningspåminnelse, som de själva registrerat, mycket riktigt, att de blandat ihop!
;)