söndag, september 27, 2009

Bonde(?) för en dag....igen


Oj, vilken stressdag det var igår. Gick som vanligt upp och sparkade liv i tuppen, någon måste ju väcka honom också.... Åkte och hämtade min Rolls Royce för att göra den bröllopsfin, den skulle nämligen vara med på Bröllopsmässan i Kungsör, efter att ha ställt upp var det så dags att åka till Köping, där skulle jag vara konferencier på "Landsbygden i stan-jippot". Kom dit i hygglig tid så jag hann med en kopp kaffe innan det körde igång, men sen gick det för fullt i närmare 5 timmar. Det var en kanonkul tillställning med massor av glada och positiva människor som både sålde och köpte närodlade och lokalt producerade livsmedel, och annat hantverk. En riktig marknad, skulle man kunna säga. Min vana trogen hade jag naturligtvis kameran i högsta hugg, jag hade tänkt att ta min lite mindre kamera eftersom det inte krävdes så mycket en sån här dag, men den var trött i batterierna så det fick bli EOS1:an. Lite tung att släpa på kanske, men vad gör man inte för konsten. Tyvärr kostade historien mig min ögonmussla, den trillade väl bort när jag trängdes med alla. Men det finns folk eller maskiner som inte gör annat än ögonmusslor, så det löser sig säkert. Vid många av borden var det olika tävlingar där man skulle gissa antal kottar eller hur mycket en höbal vägde eller så, jag förstår hur man räknar kottar, men vad för slags våg har man till en höbal. Vid pumpavägningen använde man en vanlig badrumsvåg, lite opraktisk kanske, men med lite god vilja så gick det också. Vinnarpumpan vägde otroliga 49.9 kilo!!!! Kom från Högsta gård som dessutom säljer vegetariskt griskött(?), eller var det ekologiskt? Nåja....
Vi blev väl födda av radiokocken Ralf Håkans, han gjorde en höstgryta på allt möjligt som såldes i stånden runt torget. Jag hade fullt sjå att springa runt o prata, men hann i alla fall få en liten smakbit. JÄTTEGOTT!!
Det var en allmänt härlig stämning, när vi skulle dela ut priserna i de olika tävlingarna var tyvärr inte alla pristagare på plats, så det blev lite roddigt, men vi löste det bra. I Tramptraktortävlingen var första pris en egen tramptraktor men det fanns också ett specialpris från Sparbanken som en liten kille på 2-3 år hade vunnit, jag minns inte vad han hette, men när hans farmor skulle skicka upp honom på scenen och jag skule ta emot blev det lite jobbigt, det är kanske som de säger.... Det var jag som skrämde Rädda barnen.....
När dagen närmade sig slutet var det avtackning, jag hade fått en bukett Rosor från Åkervalls att ge till arrangörs-Lena som verkligen gjort ett jättejobb och borde få någon slags hedersomnämnande av traktens bönder. I samma veva slet hon fram en likadan bukett till mig(!), dessutom fick jag en puss i mustaschen. Den gjorde min dag!


Men min dag var inte slut med detta. Nu åkte jag hem och bytte om till full Highland-utstyrsel och drog till Ögir för att hålla en Whiskyprovning med ett gäng från försvaret. Jag var helt slut efter allt annat men lyckades hålla god min. När jag kom dit höll kvällens band på att ställa upp på scenen och jag gick fram till dem förklarandes att jag behövde stänga av en stund för att sätta upp min presentation. Men vi skulle tydligen vara i Bistron, så nu fick jag bekymmer med projektor eftersom jag inte tagit med min egen. Så vi fick montera ner allt och släp in den till Bistron, nu saknade jag kablar men efter lite letande hittade vi några som passade. Nu kom nästa bekymmer, hur jag än tryckte på dator och projektor fick jag ingen bild. Då fick jag hjälp av Krister Svartström som var där och skulle ta bilder av mig till ett reportage, han var en fena på det där med projektorer så ett par minuter innan jag skulle köra igång var det bild, ljudet fick vi ta från datorn, men det funkade det också. Efter provningen var alla glada och tackade för lektionen, de försvann ut för att äta, medan jag packade ihop. Jag orkade inte stanna kvar på mat, utan åkte och hämtade min dotter, Anna, som följde med till Kungsörstorp för att plocka ihop grejerna kring Rollsen och köra den till Rolls Royce-garaget. Nu var klockan nästan 21, jag skjutsade hem Anna, åkte hem och bytte kläder, tog en öl och en macka med vegeteriskt(!) rökt griskött, satte mig att vila med Dan Browns senaste bok, men somnade efter ett kapitel. Det tar på krafterna att hålla igång en hel dag...... Jag var ändå tvungen att gå upp i tid för efter att jag lämnat Anna ringde jobbtelefonen, det var en kund som behövde en bil på söndag morgon, jag är ju en snäll människa så......

Inga kommentarer: