måndag, september 07, 2009

Tid över?

Oj, så var det nästan över för den här gången. Hur mycket jag än tycker om mina vänner tar det på krafterna att ha dem här. Att det är som att valla katter är mer av ett understatement....
Det har hur som helst varit otroligt kul att så många ville komma till Köping för att fira klubbens 25-års jubileum. Totalt blev vi 38 stycken som firade i dagarna två, även om det blev 3 och 4 dagar för somliga. I fredags var det förbrödning på hotellet, den slutade i Rods rum tillsammans med några flaskor Whisky, det blev en seg lördagsmorgon, men jag var tvungen att vara vid hotellet senast kl.10 för att valla ihop "hjorden". Vi gjorde gemensamt avstamp till Bilmuseet kl.10.30, det var meningen att vi skulle vara på plats kl.11 så jag tyckte det var lagom, och det var det nog, men när vi var nästan framme blev vi stoppade av redaktör Eneroth som ville intervjua och ta lite bilder. Det gick bra till en början, men när han skulle ta en gruppbild visade det sig att vi var för många, för tjocka eller att hans kamera inte hade vidvinkel nog. Snäll som jag är erbjöd jag mig att låna honom mitt objektiv, jag tänkte att hans funkar nog om Tommie som höll min kamera stod lite längre bort. Jag kollade aldrig inställningarna, för jag hade ställt min kamera på automatik så hon skulle kunna knäppa några snabba bilder, men ack vad jag bedrog mig. Hans objektiv och min kamera tyckte inte om varann, ett halvformats objektiv på en helformats kamera är inget ideal, och den gruppbild jag tänkte förgylla bloggen med blev minst sagt skit. Hoppas jag kan få någon av hans bilder. Vi hade fått lunchen sponsrad av Nordic Bet, som dessutom hade vänligheten att förse oss med tröjor, både med Svenska Mustaschklubbens och deras logotype, men också en tvetydig text på ryggen "I bet mine is bigger than yours". Man kan som sagt tolka den som man vill, men på bilden här bredvid tycks Kalle och Jörg diskutera om det är magen som menas..... Själv tror jag så klart att det är mustaschen som menas. När redaktör Eneroth fick klart för sig att vi besöktes av både förre världspresidenten i världssamfundet och konstnären jag bloggade om förra gången, så drog det hela ut på tiden och katthjorden var skingrad igen. Bara att valla ihop dem och en halvtimme sena var vi i alla fall på museet. Det är en fantastisk samling och de som följde med runt var mäkta imponerade. Det var meningen att jag skulle tolka till engelska och en annan kille till tyska, men stundtals var det bara guiden Bengt och vi tolkar som gick runt....håhå jaja. Alla var i alla fall nöjde, inte minst med lunchen i det mysiga klubbrummet.
Eftermiddagen var fri för dem att göra vad de kände för, själv tog jag tillfället i akt att åka hem en stund och vila, innan jag bytte till bättre kläder och for tillbaka för den STORA festen som skulle ske på Ögir. Det blev en underbar kväll med helt igenom svensk mat so var mäkta uppskattad av alla som fick smaka. Vi hade fixat en nubbe till sillen och jag hade sån tur att det var flera kring som inte ville ha den, så vips hade jag flera.... Mellan för och varmrätt passade våra gäster på att ge klubben presenter från sina respektive klubbar, mycket fint blev det, men roligast var ändå att höra talet som jag hade översatt till fonetisk svenska, för att engelske Rod skulle kunna läsa. Jag förstod i alla fall, men jag är inte så säker på att övriga gjorde det....
Kvällen fortsatte med en underbar konsert signerad Lina Adolphsson, vilken röst hon har den damen! Efter konserten droppade en del av, men vi var ett gäng som blev kvar och snackade skit över några öl. Vi kom in på det här med svensk mat och Lotta var inte sen att fylla på, så en burk Surströmming är numer i Antwerpen och den andra åker till USA på torsdag, tack Lotta o Per. De har lovat att öppna och äta dem vid sina respektive klubbmöten, ska bli kul att få kommentarerna.....
Den här kvällen slutade på Ronnies rum, återigen i sällskap av några flaskor Whisky, jag for hem vid 3-tiden men enligt uppgift var de andra kvar till klockan 5.... Jag orkade inte masa mig tillbaka till Köping förrän vid 12-tiden på söndagen, och då hade de flesta redan åkt till sina flygplatser. Men några gubbar var kvar och de hade jag bjudit hem på söndagskvällen. De var nyfikna på min whiskysamling (varför är jag inte förvånad?), men jag höll dem lite på alster och visade dem runt på åsen först, hade tänkt vänta till efter maten, men de var som barn på julafton.
Efter att de fått prova några raringar fick jag Famous Grouse konstnären att både posera med en vintage-flaska och även signera den.


Någon som vill köpa en signerad flaska väldigt dyrt?


Idag har jag vallat runt några tyskar och holländare i vår kungliga huvudstad innan de tog flyget hem. Det var kul att höra hur imponerade de var över staden på vattnet, man behöver höra det ibland, för mig är det ju annars bara Fjollträsk.

På onsdag kommer Bruce och Tommie tillbaka från en avstickare till Norge, vi ska ta en "last supper" tillsammans innan

de tar flyget hem till "amerkat" på torsdag morgon. Trots stress och sömnbrist blir det lite tomt, jag har ju levt med planeringen i flera månader.... Å andra sidan får jag kanske lite med bloggandet.....

1 kommentar:

Mådde sa...

vill tacka för en trevlig dag i Köping
jag sänder lite bilder till dej som vi tog
kram från
Måd o Lennart