fredag, december 16, 2005

Äntligen fredag! Konstigt, eftersom söndag, tisdag och onsdag försvann, när det äntligen är fredag borde jag ju vara framme vid onsdag enligt normal tideräkning…. Eller? Nåja, nu är det i alla fall fredag och enligt Gert Fylking ska det vara full fart in i helgen. Jag tycker att är mer som slow motion när man kommer till fredag. Vem orkar göra något på fredagskvällen? När man jobbat en hel vecka. Pust! Julhandeln är inte vad den borde, alla handlare jag talat med klagar. Samtidigt kan man läsa att vi ska bränna 48 000 000 000.- (fyrtioåtta miljarder) på julhandeln. Vore trevligt att vara den handlaren. I morgon ska jag i alla fall dra mitt strå till stacken och handla paket till familjen, fru, fyra barn och en hund kräver en del. Kommer nog inte att bränna 48 000 000 000.- men kanske 48.- eller 480.-. Sedan jag bloggade sist har jag fått några mail, ett kom från Brasilien och ett från Jämjö, tänk Köping blir världsberömt på kuppen. Mailet från Jämjö kommenterade mitt tyckande om vissa politiker, han skrev. ” På tal om politiker.....skillnaden mellan en häst och en politiker? ....jo en häst kan inte sko sig själv!” Ganska mitt i prick tycker jag. Det Brasilianska mailet handlade om Murphys lag. Här i Sverige, eller i alla fall i min värld, gäller den på måndagar. Men i Brasilien tycks det vara på torsdagar. För att återkomma till det politiska. Jag talade med brorsan lite och vi kom fram till att det finns ju för jösse namn inte något parti eller block att rösta på. Just nu verkar alla mer eller mindre verklighetsfrämmande. Får se om någon tar sig i kragen när vi närmar oss val. Hörde förresten att Valskog heter så för att det en gång i tiden var en svårgenomtränglig skog och där förrättades val. När det var dags att välja nya ledare släppte man helt sonika av dem i ena änden av skogen och den som lyckades ta sig igenom levande bland tomtar troll och annat ansågs ha tillräckligt med jävlar anamma för att få leda folket. Skulle vara kul att göra något liknande idag. Antagligen skulle det räcka att låta partiledarna vara ute i arbetslivet en vecka för att sålla ut vem som är minst olämplig att leda landet. Alternativt skulle de kunna komma till Ögir på en Whiskyprovning, vore kul att ha partiledarna, Laila Freivalds, Lars Danielsson, Leif Pagrotsky och några fler på en provning. Antingen kan man då spetsa glasen för att se vad det kan ge. Det sägs ju att av barn o druckna får man höra sanningen. Skulle det inte fungera kan man ju göra som i Ukraina och spetsa glasen med något annat… Här på macken har det rullat på som vanligt, bortsett från kunden som hyrde ett släp. Vid frågan om han ville köpa till självriskreducering, svarade han att det inte behövs, han skulle inte så långt. Han kom tillbaka efter några timmar. Lämnade kabeln och betalade. Samtidigt bad han om hjälp att häkta av släpet, det hade fastnat sa han. Morgan gick ut och hjälpte honom. Då såg han att det saknades en skärm….. Skillnaden på självrisk med reducering och utan är 3 250.-. Grattis….

Inga kommentarer: