fredag, december 30, 2005

Nytt år på G...

Då var det snart dags. Snart är det nytt år. Vanligtvis brukar jag se fram emot årsskiftet, känns lite grann som det vänder och man kan se en hägrande sommar i horisonten. Men den här gången känns det inte lika bra. Nu måste man leva 365 dagar med noll sex… HEMSKA TANKE! Nåja, nyårsaftonen blir säkert trevlig. Whisky, lite skumpa och en god cigarr är ju aldrig fel. Funderade på om man kan köra Whisky i en läskmaskin, mousserande Whisky kan ju vara ett nytt grepp, säkert bättre än annat bubbel. Om någon provat, hör gärna av er. Fick ett mail från Långbortistan eller så. Det var från Saida! Så vitt jag vet gick hon ur tiden för några år sedan, men tydligen har det e-mail även där, var hon nu är. Verkar vara ett varmt ställe, hon skrev att det var 28 grader en mild bris och att hon gick i flip-flopp sandaler. Hon refererade till min blogg där jag skrev att jag saknade en sko. Den skulle enligt henne ligga efter rutten jag går med hunden. Men där hade hon fel. Jag gav jycken en strumpa att lukta på, tänkte hon skulle nosa rätt på dojan. Men hon bara gnällde, sprang runt i cirklar en stund, sedan föll hon ihop och sov ett par timmar… Min kompis som upptäck e-mail ringde. Han var alldeles exalterad, nu skulle han ta en kurs i hur man kör en dator, sent ska syndaren vakna. Lycka till Nacka! Idag var det stressigt på jobbet, alla ska visst iväg o fira nyåret någonstans. Det har varit långa köer hela dagen. Det har visserligen flutit på bra, ända till Caerola råkade bland ihop två tankningar, och jag lyckades rätta till det genom att göra felet ännu större… Gissa om köerna växte. Det hände något skoj också, eller också inte!? Det var en kund som skrapade fram 20 000.- på Triss. Jättekul tyckte jag, och även han så klart. Han försökte vara lite lustig och frågade om jag kunde betala ut pengarna direkt, så han slapp köa på banken. Nja, jag vill inte gärna tömma växelkassan, sa jag, men jag kan kreditera ditt kort om du har ett bankkort. Sagt o gjort, jag gjorde en vinstutbetalning på kortet. Slutet gott allting gott…. Trodde vi. Han kom tillbaka efter någon timme och undrade vad jag gjort? För nu var hans konto tömt på pengar. Jaha, ojdå, vad gör man nu då? Jag började luska och det visade sig att bankerna är så förmätna att när butiken drar ett kort reserveras beloppet på kontot, oavsett om det är plus eller minus. I det här fallet alltså 20 000.-, ungefär vad kunden hade på kontot. Om det är ett köp så dras sedan pengarna efter midnatt och kommer butiken tillgodo. Men när det är åt andra hållet, så släpps reserveringen efter midnatt och pengarna som ska sättas in kommer c:a fem dagar senare….? Blir ett kul nyår för den killen. Om banker tycker jag….. inte! Jag har förstått att många läser min blogg på jobbet. Det är i och för sig trevligt och jättekul att så många vill läsa mina rader, men som arbetsgivare måste jag säga, aja baja. Läs gärna, men gör det på fritiden. Detta blir årets sista blogg. Hoppas alla utom banker, Magnus Broman, Göran Persson, Laila Freivalds och några till får ett RIKTIGT GOTT SLUT och ETT GOTT NYTT ÅR!!!!

Inga kommentarer: