torsdag, december 01, 2005

Nya erfarenheter

Jaha då har man lärt sig något nytt igen. Igår spelade jag för första gången Texas Hold´em på riktigt, jag var med i Magazin Poker Challenge. Det gick faktiskt långt över förväntan, jag blev två:a…… Visserligen från slutet, men ändå. Det gick ganska fort, jag hann inte lära mig så mycket. Men det var kul att stå på sidan om och titta hur de andra gjorde. Bäst var nog ändå att få sitta i rökrummet och dra i sig en god cigarr. Det kan bli en trevlig ovana. Idag spenderade jag förmiddagen på Arlanda, inte så spännande som det låter. Vi hade en kund som hyrde en bil i måndags, i tisdags kväll ringde han från Arlanda och berättade att bilen var stulen. Han hade parkerat den i p-huset vid Terminal 2 på plan 2, när han kom hem var bilen borta. Jaha, du får väl göra en polisanmälan då, och ta bussen hem, upplyste vi honom. Onsdag morgon var jag på plats igen, då funderade jag på om han inte bara ”tappat” bort bilen, en ny bil med immobiliser stjäl man inte så lätt, definitivt inte i ett p-hus med bommar. Pling sa det i mailen, och jag fick ett mail från en viss annonssäljare på en inte helt okänd tidning. Han skrev att han var på väg till Arlanda för att hämta en svägerska. Perfekt tänkte jag, då kanske han hinner springa in i p-huset och kolla. Jag ringde honom och, jodå det kunde han hjälpa mig med, han var ute i god tid. Efter en stund kom ett mms med en bild på bilen, jag ringde honom, han hade hittat bilen i p-huset vid terminal 2 på plan 3. Det var det jag förstod. Ringde kunden som svarade, ojdå… Hur gör vi nu?  Ja, antingen kommer du hit med nyckeln och jag ordnar hem bilen, men det kostar, alternativt hämtar du den själv. Han bestämde sig för det billigare alternativet. Medan jag satt och spelade poker igår kommer kunden in på macken, suckar, lämnar nycklarna, talar om att han varit på Arlanda men inte hittat någon bil… Ridå! Jag kunde inte låta bli att skratta när Monica berättade det, men tänkte att ja ja, jag får väl hämta den själv. Kollade med sonen om han kunde följa med, vi åker vid 7,30 på morgonen. Nä, jag orkar inte köra… Ibland är det synd att barnaga är förbjudet, å andra sidan är han ju snart 20. Då är man väl inget barn? 7,45 kopplade jag på släpkärra och åkte själv till Arlanda. Hade tur och hittade plats för både bil o släp utanför Terminal 2, betalade och gick in i p-huset. Gick in på plan 3, där stod två bilar, ingen var min. Vad i he…te? Gick igenom plan 2 där det stod sisådär 3 miljoner bilar, men ingen var min. Ringde annonsnasare Z och frågade om det verkligen var Arlanda han var på, så det inte var Sturup eller Landvetter, men nejdå det var Arlanda, p-huset vid Terminal 2. Men hur körde du då når du kom hit? Jo jag körde si och så… Aha, du måste ha varit vid p-huset som ligger vid Terminal 4. Fick en promenad på några kilometer eftersom jag inte vågade chansa på att hitta p-plats till bil o släp, åkte upp till plan 3 i det som jag trodde var rätt p-hus. Ännu fler miljoner bilar! Jag gick o gick i raderna, tryckte på fjärrkontrollen för att kanske se en blink, men icke sa nicke. Efter någon halvtimme började jag känna en viss stress eftersom jag hade ett möte hemma kl. 13. Jag chansade på att åka ner till plan 2, eftersom kunden talat om det planet, ännu fler miljoner bilar, ännu fler promenader och ännu mer tryckande på fjärrkontrollen. När det var ungefär fem bilar kvar att kolla så hittade jag den. Äntligen! Nu var det bara det lilla problemet att ta sig ut utan en p-biljett, körde fram till bommen, ringde på snabbtelefonen och en trevlig tjej talade om för mig att jag snällt fick backa tillbaka, parkera och gå en kilometer tillbaka, informationsdisken på Terminal 4 kunde nog hjälpa mig. Pust, pust hejsan jag är här för att hämta en hyrbil som en kund tappat bort, nu behöver jag på något vis betala parkeringen så jag kommer ut, kan du? Kanske? Tyvärr, du måste gå c:a 800 m i den riktingen till Terminal 5, längst ned, i gången över till p-huset ligger Parkeringskontoret. Sadist! Pust, pust. Tramp, tramp. Väl där, vid ett mycket designat kontor med en sällsynt trött snubbe i luckan talar jag om mitt ärende, han drar en lång suck tar mitt Visa-kort och skriver ut en p-biljett. Tack, finns det någon genväg till Terminal 4, så jag slipper gå hela vägen tillbaka igen, frågade jag. Jaså, står du i det p-huset, ja det är dyrare då måste jag ge dig en ny biljett. Hur ska jag göra med den som blev fel då? Det är inte mitt problem, tänkte jag, men sa inget. Efter mycket om o men fick jag min biljett och stressade tillbaka, han upplyste mig att jag hade en kvart på mig, innan biljetten ”gick ut”. När jag väl är i bilen kör jag fram till bommen, stoppar i kortet….. Inget händer…. Men va f.n! Ringde på snabbtelefonen, en annan trevlig röst upplyste mig om att jag tagit för lång tid på mig att köra ut. Underbart! Bara att berätta hela historien igen, tack o lov fick hon ett gott skratt och släppte ut mig. I fortsättningen ska jag bara köpa in signalgula bilar med fjärrstyrda saftblandare på taket.

 

Inga kommentarer: