torsdag, december 08, 2005

Ordets makt m.m.

Min stora dröm har alltid varit att få ihop så mycket pengar att jag inte behöver bry mig om omvärlden. Då skulle jag bli professionell tyckare. D.v.s. jag skulle åka runt till alla SiwertÖholm-typer och tycka saker, jag skulle ha så mycket pengar att ingen skulle kunna påverka vad jag ska tycka. Göran Persson t.ex. om honom tycker jag….. inte… Det här med att blogga är naturligtvis en möjlighet att tycka, det är fantastiskt vad det skrivna ordet har stor påverkan på folk. Jag får massor av glada tillrop, undringar och annat från folk som läst bloggen, jättekul. Det tycker jag om… Ibland blir det ändå fel o missuppfattningar. I min förra blogg skrev jag om hederskodex, och vad en viss Magnus Broman ställt till med. Nu har det visat sig att många har missförstått det och tror att Jukka Dalkvist på Köpings Bildemontering har något med det hela att göra. Inget kan vara mer fel. Jukka är en väldans snäll kille. De senaste dagarna har annars varit mycket trevliga, jag har rott hem två hyggligt stora affärer, så nu blir det än mer snurr på macken, jag har varit på både en jullunch med Bärgslagsbladet, och ett riktigt julbord som Hans Persson Bil bjöd på. En får tacke, mycket uppskattat.  Man brukar ju annars säga att gratis är gott. Men jag undrar om det inte är de dyraste bjudningar jag varit på, med tanke på hur mycket annonser och bilar jag köper…. Fick en idé på utveckling av det här med bensinstation, en leverantör var in på en fika häromdagen. Han berättade om en mack i Norrland i slutet av sjuttiotalet. Killen som drev macken anställde alltid ett gäng tjejer i 20-års åldern över sommaren. De fick gå runt och tanka, putsa fönstren, kolla olja och sånt. Grejen var att de hade kort-kort och varje gång de skulle kolla olja var de tvungna att böja sig över bilen för att nå oljestickan. Det vet ju alla som kollat oljan att den ställning man intar då, måste vara väldigt intressant att beskåda i kort-kort!!! I alla fall för en kille. Det bästa var ändå att mack-killen var väldigt noga med att lära ut hur tjejerna skulle trycka ner oljestickan. De skulle nämligen ha fingret mellan röret och stoppen på stickan. För att kunna visa kunden att han behövde påfyllning. Kanske något att ta till sig, det är ju snart sommar igen….

 

Inga kommentarer: