lördag, augusti 25, 2007

Ödmjuk... jag?

I en kommentar i mina förra blogg skrev anonym: ego? Ska det komma från dig, som gillar att droppa både den ena och andra informationen om vilka du träffat och vad du varit med om? Ha ha Nä Danne, du må vara största bloggaren, men du måste var lite ödmjuk. Jag är väl ödmjuk... eller försöker i alla fall. Det är inte lätt när man är bäst... öööhh. Men att ha ett stort ego, betyder att man tänker på sig själv, på bekostnad av andra, det gör jag definitivt inte. Om du visste hur mycket jag skänker till olika välgörande ändamål... Vilket jag inte gärna talar om, om det inte gagnar saken i sig. Men att ex. överskottet från den stundande VM tävlingen i Skägg & Mustasch går till välgörenhet är ju ett plus man kan tillgodoräkna sig. Dels för att alla tävlande betalar en anmälningsavgift, dels för att jag som företagare är med och sponsrar evenemanget, inte för reklamens skull, utan för den goda sakens. Överskottet delas lika mellan The Rockinghorse appeal (ett barnsjukhus) och något som kallas Tachback som mest kan liknas vid Mustaschkampen som vi hade i Sverige i våras, de samlar in pengar för forskning kring manlig cancer. Faktum är att i många länder är det avdragsgillt att skänka pengar till välgörenhet, tycker vi borde införa något sådant här också. Skulle säkert betyda mycket för de som behöver, men inte så mycket för statskassan. Tänk om vi kunde behovspröva barnbidraget, många behöver det inte, och istället ta utrymmet som blir till en sån grej. Tror jag starkt på. Just det där med barnbidragen har alltid retat mig, jag är nog en av väldigt få som för 21 år sedan försökte slippa att få det. För det första tycker jag inte om att få saker utan motprestation, för det andra tycker jag inte om att myndigheterna har koll på allt man gör, för det tredje behövde vi inte pengarna. Visst det blev ju ett startkapital för barnen vartefter de växer upp, men fan vad onödigt.
Jag såg just att bloggkollegan C-J Linde uppmärksammat min förra blogg. Killen är på G, men har en totalt osofistikerad syn på njutningsmedlet alkohol. Skärp dig C-J, du vill ju uppenbarligen bli något. Du, och alla andra förresten, är välkomna till Ögir den 20/9. Då går vi igenom Whiskyns ABC.

Inga kommentarer: